وکالت

شرایط لازم جهت صدور دستور تخلیه

دستور تخلیه

دستور تخلیه

دستور تخلیه یکی از تصمیمات قضایی می باشد، یعنی این دستور توسط قاضی صادر شده و توسط بازرسان دادگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است، در این مقاله قصد داریم شما را با هر آنچه که باید دررابطه با دستور تخلیه بدانید آشنا کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. دستور تخلیه چیست
  2. اعتراض به دستور تخلیه
  3. نمونه دستور تخلیه
  4. نمونه رای رد دستور تخلیه
  5. فرق دستور تخلیه با حکم تخلیه
  6. نمونه عدول از دستور تخلیه
  7. سوالات متداول
دستور تخلیه چیست
دستور تخلیه چیست

دستور تخلیه چیست

اگر میخواهید بدانید دستور تخلیه چیست برای پاسخ به این سوال باید بگوییم دستور تخلیه مزیت ای می باشد که قانون روابط موجر و مستاجر در سال ۷۶ برای موجر قرار داده است به این صورت که اگر شرایطی که بیان خواهیم کرد موجود باشد شورای حل اختلاف بدون طول دادن و تشکیل جلسات به صورت فوری دستور میدهد که مستاجر ملک را تخلیه کند.

در چه صورت قاضی دستور تخلیه را صادر میکند؟

  • باید اجاره نامه یا رسمی باشد یا اگر عادی است دو نفر آن را امضا کرده باشند‌.
  • در اجاره نامه مدت قرارداد ذکر شده باشد مثلا یک سال یا ۲ سال و غیره
  • طرفین آن را حتما امضا کرده باشند‌ و در دو نسخه تنظیم شده باشد.
  • مدت اجاره تمام شده باشد‌.

شرایط لازم جهت صدور دستور تخلیه

اگر بخواهیم شرایط لازم جهت صدور دستور تخلیه را بگوییم در صورتی که در قرارداد اجاره، مدت قيد شده باشد و یا قرارداد اجاره مربوط به اماكن غيرتجاري يا تجاري و فاقد سرقفلی باشد.
دو شاهد ذيل قرارداد اجاره را امضاء كرده باشند مدت اجاره پايان يافته باشد و قرارداد اجاره در دو نسخه تنظيم و امضاء شده باشد. حکم تخلیه صادر میگردد.

برای دفاع از حقوق افراد در مواردی که مسائل مالی و دعاوی ملکی مطرح می شود حضور و کمک یک وکیل ملکی خوب می تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر به دنبال وکیل ملکی خوب در تهران هستید؟ ما در این بخش شماره وکیل متخصص ملک و دعاوی ملکی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با ما تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

اعتراض به دستور تخلیه
اعتراض به دستور تخلیه

اعتراض به دستور تخلیه

در بسیاری از موارد افراد میتوانند به دستور تخلیه اعتراض کرده و درخواست بازنگری کنند. برای این کار باید به دادگاه مربوطه مراجعه کرده و با پر کردن فرم درخواست اعتراض دستور تخلیه، اعتراض خود را تسلیم دادگاه کنید.

در خصوص دعوی آقای م.م. با وکالت بعدی خانم ب.خ. به طرفیت آقایان 1- الف. 2- ن. 3- خانم پ. همگی س. و 4 -خانم ت.م. به خواسته حکم به ابطال دستور تخلیه شماره 32 مورخ 22/1/1391 پرونده کلاسه 90-1131 شعبه 222 شورای حل اختلاف منطقه 5 تهران. توضیح اینکه به شرح دادخواست اعلام شد خواندگان، ورثه مرحوم ص.س. می باشند. نامبردگان مطابق یک فقره سند عادی مدعی گردیدند.

پیشنهاد می شود: مقالات حقوقی رایگان

که مورث ایشان یک باب کارخانه را تحت عنوان انباری به اینجانب اجاره داده است و با استناد به آن و به علت انقضای مدت اجاره تقاضای تخلیه کارخانه را نموده که شعبه محترم 222 شورای حل اختلاف منطقه 5 تهران مبادرت به صدور دستور تخلیه شماره 32 مورخ 2/12/1390 نموده است. از آنجا که امضاء مرحوم ص.س. مورث خواندگان در اجاره نامه استنادی جعلی است تقاضای ارجاع به کارشناس و حکم به ابطال دستور تخلیه را دارم. دادگاه پس از رسیدگی به عمل آمده و ضرورت ارجاع امر به کارشناس، قرار ارجاع امر به کارشناس جهت جعلیت یا عدم جعلیت امضاء مورث خواندگان ذیل سند عادی اجاره استنادی خواندگان در پرونده شورای حل اختلاف (سند عادی اجاره مورخ 31/6/1384) صادره نموده و به وکیل خواندگان به لحاظ اینکه با ارائه اصل این سند به شورای حل اختلاف دستور تخلیه مورد اجاره را دریافت نمودند اخطار گردید که اصل این سند را به دادگاه ارائه نمایند ولی به شرح لایحه ثبت شده به شماره 910015538 – 25/5/1391 اعلام نمودند که ارائه این سند بر عهده خواهان دعواست که ادعای جعل نمودند لذا تکلیفی در این خصوص متوجه موکلین وی نیست.

نمونه اعتراض به دستور تخلیه

دادگاه پاسخ نامبرده را موجه نمی داند چرا که موکلین ایشان به عنوان ورثه مالک و با در اختیار داشتن اصل سند عادی اجاره موصوف موفق به دریافت دستور تخلیه مورد اجاره شدند. لذا اصل این سند باید در اختیار آنان باشد و کسی که از سندی در دادگاه استفاده می کند باید در موقع لزوم آن را ارائه نماید. به علاوه که وکیل خواهان به شرح لایحه ثبت شده به شماره 9100916 – 5/4/91 اعلام نمودند که از آنجا که اجاره نامه مورد استناد در شورای حل اختلاف توسط وکیل محترم خواندگان دعوا (دعوی ابطال) در ید موکل اینجانب نمی باشد و علی الاصول دستور تخلیه با رویت اصل اجاره نامه ارائه شده توسط وکیل محترم در مقام خواهان دعوی مطروحه در شورای حل اختلاف صادر شده است وفق ماده 220 قانون آیین دادرسی مدنی خواندگان دعوا ملزم به ارائه اجاره نامه ای که مستند دعوی مطروحه توسط ایشان در شورا می باشد هستند با توجه به مراتب فوق نظر به اینکه بدون وجود اصل سند اجاره موصوف انجام کارشناسی میسر نیست مستنداً به ماده 220 سند موصوف از عداد ادله خواندگان خارج است.

با خروج این سند از عداد ادله آنان، دعوای خواهان وارد و ثابت است. مستنداً به ماده 17 آیین نامه اجرایی قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 19 اردیبهشت 1378 هیات وزیران با اصلاحیه های بعدی حکم به ابطال دستور تخلیه شماره دادنامه 32 – 22/1/1391 پرونده کلاسه 90/222/1131 شعبه 222 شورای حل اختلاف منطقه 5 تهران صادر و اعلام می گردد. این رأی ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 219 دادگاه عمومی حقوقی تهران – ابراهیمی

نمونه دستور تخلیه
نمونه دستور تخلیه

نمونه دستور تخلیه

در این بخش نمونه دستور تخلیه را برای شما عزیزان قرار داده ایم، توجه داشته باشید در دستور تخلیه حتما باید دلایل خود را ذکر نمایید.

خواهان : موجر

خوانده: مستاجر

وکیل یا نماینده قانونی : مشخصات وکیل یا وکلای دعاوی

خواسته یا موضوع و بهای آن : تقاضای صدور حکم بر تخلیه عین مستاجره به لحاظ اتمام مدت اجاره به شرح متن با احتساب کلیه خسارات ناشی از دادرسی از باب قاعده فقهی تسبیب

دلایل و منضمات دادخواست(مدارک): وکالت نامه ، فتوکپی مصدق سند مالکیت ، فتوکپی مصدق سند اجاره عادی شماره …. ، استعلام گردش ثبتی (در صورت نیاز) ، جلب نظر کارشناس رسمی(در صورت نیاز)

شرح دادخواست
ریاست محترم دادگاه عمومی ….

سلام علیکم احتراماً اینجانب …… وکیل پایه یک دادگستری به شماره پروانه …….. به وکالت از خواهان به استحضار می رساند:

به موجب یک جلد سند مالکیت به شماره پلاک ثبتی …. بخش ….. موکل بالاصاله مالک شش دانگ یک باب آپارتمان مسکونی به مساحت ……… متر مربع در ……………. می باشد.
به موجب قرارداد عادی اجاره به شماره …… تمامی پلاک ثبتی صدرالبیان از تاریخ ……. به مدت یکسال لغایت تاریخ ………. به خوانده محترم اجاره داده شده است.
با وصف انقضای مدت اجاره در مورخ ……………. خوانده از تخلیه عین مستاجره استنکاف می نماید.مراجعات مکرر موثر واقع نشده و خوانده حاضر به رفع تصرف و تخلیه عین مستاجره نمی باشد. علی هذا با تقدیم دادخواست حاضر و اسناد و مدارک و دلایل تصدیق شده ابرازی و استناداً به ماده 494 قانون مدنی و مواد 198 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی و در مقام رسیدگی به امر استماع خواسته و سپس صدور حکم به شرح ستون خواسته از محضر دادگاه مورد استدعا است.

یکی از سوال هایی که در رابطه با امور ملکی افراد در ذهن خود دارند این است که اثبات مالکیت چیست، ابتدا باید بگوییم که مالکیت به این معنا می باشد که یک مال و یا یک شیء ای برای یک فرد مشخص است و به نوعی مالک ان می باشد، مالکیت به رابطه‌ میان شخص و مال گفته می‌شود که موجب می‌شود سایر افراد نتوانند مال مورد نظر را تصرف کنند و در مقابل فرد مالک نیز بتواند بر اساس این رابطه از مال متعلق به خود به هر طریقی که تمایل داشت استفاده نماید.

نمونه رای رد دستور تخلیه
نمونه رای رد دستور تخلیه

نمونه رای رد دستور تخلیه

تجدیدنظر خواهی آقای … با وکالت از آقای … از دادنامه شماره … مورخ ۰۹/۱۰/۱۳۹۲ در پرونده … شعبه چهارم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان سقز دایر بر صدور حکم بر رد دعوی موکل ایشان به طرفیت تجدیدنظر خواندگان به خواسته تقاضای صدور حکم تخلیه یک باب مغازه واقع در منطقه بهارستان سقز به علت انتقال به غیر به لحاظ عدم شرط غیرقابل واگذار بودن مغازه به غیر در قرارداد اجاره نامه عادی مستند دعوی خواهان بدوی وارد نمی باشد.

زیرا حسب محتویات پرونده و مطابق بند ۲-۶ قرارداد اجاره صراحتاً قید شده است که “مستاجر حق استفاده از مورد اجاره را به نحو مباشرت دارد و بایستی شخصاً از مورد اجاره استفاده کند و علاوه بر این مستاجر حق انتقال و واگذار مورد اجاره را به غیر دارد/ ندارد. در صورت تخلف و انتقال به غیر اعتبار اجاره منوط به تنفیذ مالک خواهد بود. در صورتی که مستاجر مورد اجاره را به غیر بدون اذن مالک تسلیم کرده باشد شخص متصرف در صورت عدم تنفیذ در برابر مالک در حدود مقررات قانونی مسئول خواهد بود.” بنابراین مطابق توافق طرفین صرفنظر از اینکه طرفین حق انتقال به غیر یا عدم آن را توافق نموده باشند با توجه به عبارت دوم انتقال به غیر منوط به تنفیذ مالک بوده، لذا عدم تنفیذ و رد موجبات ابطال انتقال را فراهم می کند نه موجبات تخلیه عین مستاجره در اجرای بند ۲ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶.

بنابراین دادنامه معترض عنه بر اساس مستندات و دلایل موجود در پرونده و مطابق موازین قانونی صادر گردیده است و از حیث اصول و تشریفات دادرسی نیز اشکالی بر آن مترتب نیست و در این مرحله از دادرسی دلیل موجه و موثری که موجبات نقض و بی اعتباری آن را فراهم آورد ارائه نشده است و درخواست تجدیدنظر خواهی با هیچ یک از جهات مندرج در بندهای ذیل ماده ۳۴۸ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ مطابقت ندارد، لذا دادگاه با توجه به مراتب فوق و با استناد به ماده ۳۵۸ قانون مذکور ضمن رد تجدیدنظر خواهی مطروحه، دادنامه تجدیدنظر خواسته را از حیث نتیجه نهایتاً تایید و استوار می نماید. رای صادره قطعی می باشد.

رئیس شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان

فرق دستور تخلیه با حکم تخلیه
فرق دستور تخلیه با حکم تخلیه

فرق دستور تخلیه با حکم تخلیه

یکی از بارز ترین فرق دستور تخلیه با حکم تخلیه این است که برای اجرای دستور تخلیه نیازی به صدور اجراییه وجود ندارد. در این مورد یک مامور ابلاغ موظف می شود که ظرف ۲۴ ساعت دستور تخلیه را به مستاجر ابلاغ و از او رسید دریافت نماید.

چنانچه مستاجر از ارائه رسید امتناع کند مامور این موضوع را در ابلاغ نامه قید می کند و ظرف سه روز اقدام به اجرای مفاد دستور می نماید. دستور تخلیه حتی در صورت عدم حضور مستاجر در داخل خانه و وجود اسباب و وسیله های او در آنجا نیز انجام می شود و مامور با تخلیه محل دستور انتقال اثاثیه به نزدیکترین انبار عمومی را می دهد.

در مورد حکم تخلیه برای اجرای حکم، صدور اجراییه که بر اساس دادخواست موجر صادر و به مستاجر ابلاغ می شود ضروری است. مستاجر در این حالت موظف است تا ۱۰ روز پس از تاریخ ابلاغ ملک را تخلیه و از آن خارج گردد. در صورتی که در ظرف این مدت مستاجر تخلیه ملک را انجام ندهد این کار از طریق دادگاه صورت می پذیرد. در این حالت صاحب ملک مبلغ ودیعه اجاره اخذ شده از مستاجر را به حساب سپرده دادگستری واریز می کند و اقدام به اجرای حکم تخلیه به دست مامور قانون انجام می گردد.

نمونه عدول از دستور تخلیه
نمونه عدول از دستور تخلیه

نمونه عدول از دستور تخلیه

در مورد تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواهان آقای ن.س. و الف.س. و پ.س. و ن.پ. با وکالت آقای الف.الف. به طرفیت م.م. نسبت به دادنامه شماره 411-25/5/1391 صادره از شعبه 219 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم بر ابطال دستور تخلیه شماره 32-22/1/91 شعبه 222 شورای حل اختلاف صادر گردیده است. حکم صادره از سوی دادگاه بدوی به دلایل ذیل مخدوش و درخور نقض است.

أمور ثبتی جزو مسائل پیچیده حقوقی به شمار می روند که گستره بسیار وسیعی از مشکلات را نیز شامل می شوند. صرفا با مطالعه أصول و قواعد أمور ثبتی، نمی توان مشکلات حقوقی و ثبتی دادگاه ها را حل کرد. بنابرین، لازم است که در چنین أموری حتما از حضور یک وکیل ثبتی تهران در کنار خود بهره مند شوید.

1- مطابق مقررات حاکم در زمان صدور دستور تخلیه یک مرجع قضائی محسوب می شود و رأی صادره توسط قاضی شعبه شورای حل اختلاف صادر گردیده است 2- نظر به استدلال فوق و تشریفات دادرسی اعتراض به دستور مزبور باید از طریق تجدیدنظرخواهی صورت پذیرد نه از طریق ابطال رأی 3- چنانچه خوانده در مانحن فیه به دستورتخلیه معترض بوده ضرورت داشته است بدواً اعتراض به دستور تخلیه را مطابق قانون روابط موجر و مستأجر سال 76 به شعبه مربوط تقدیم چنانچه اعتراض وی منجر به صدور حکم یا قرار گردد این تصمیم قابل تجدیدنظر در محاکم عمومی است که در مانحن فیه این امر رعایت نگردیده است. نتیجتاً تجدیدنظرخواهی موجه تلقی و دادگاه مستنداً به ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض رأی بدوی نظر به عدم رعایت مقررات قرار عدم استماع دعوی خواهان صادر می گردد رأی صادره قطعی است.
رئیس شعبه 27 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – مستشار دادگاه
رجاء – استیری

وکیل دستور تخلیه

مشاوره تلفنی با وکیل دستور تخلیه، یکی از کار هایی است که می تواند شما را نسبت به حقوقتان آگاه کند و مسیر شما را برایتان روشن تر کند.

با تماس با شماره وکیل دستور تخلیه در مجموعه وکالت تهران می توانید سوالات خود را به کمک شماره تلفن وکیل دستور تخلیه از برجسته ترین وکلای مهریه تهران بپرسید.

شماره تلفن وکیل : 02188939832 و 09127654109

اگر به دنبال وکیل خوب در تهران هستید، ما در دفتر وکالت تهران، بهترین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین را به شما ارائه خواهیم کرد.

وکیل دستور تخلیه آنلاین

از دیگر خدمات سایت وکالت تهران، ارائه مشاوره دستور تخلیه آنلاین توسط بهترین وکلای دستور تخلیه در تهران است. از طریق پشتیبانی سایت و یا از طریق شماره واتساپ می توانید با وکلای مجموعه وکالت تهران ارتباط برقرار کرده و پرسش های خود را مطرح نمایید.

برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین ( از طریق شبکه های اجتماعی مانند  تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک ) فرم درخواست را در مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی پر کنید تا وکلای پایه یک دادگستری بعد از بررسی پرونده با شما تماس بگیرند.

سوالات متداولزمان انجام دستور تخلیه فوری تقریباً چقدر است ؟

از حداقل یک هفته تا حداکثر سه ماه زمان برای ثبت طی تشریفات و انجام دستور تخلیه زمان لازم است.هزینه انجام دستور تخلیه چقدر است ؟

هزینه دادرسی با توجه به غیر مالی بودن مبلغ بسیار کمی می باشد ولی هزینه دستمزد وکیل مبلغی بین 10 تا 20 میلیون تومان است.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا