طراحی سایت

لیست پروکسی برای گوشی

پروکسی چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله آموزشی قصد داریم که کاربردهای پروکسی را مورد ارزیابی قرار دهیم.

در تعریف کلی پروکسی باید گفت که Proxy به عنوان یک واسط بین کاربر و سرور عمل می کند، به زبان ساده تر شما زمانی که می خواهید به یک سرور متصل شوید، پروکسی این زمینه را برای شما فراهم می کند که در یک فضای کاملا امن بتوانید به سرور مقصد متصل شوید.

منظور از فضای امن یا Safe این است که پروکسی امکانی را در اختیار شما قرار می دهد که شما زمانی که می خواهید به یکسری وب سایت ها سر بزنید، اما دوست ندارید که IP و اطلاعات سیستم شما در اختیار سرور مقصد قرار بگیرید، پروکسی تمامی اطلاعات سیستم شما را مخفی نگه می دارد(پس یعنی IP سیستم شما از دسترسی هکر ها نیز در امان است.)

یکی دیگر از قابلیت های آن این است که زمانی که فرزندان شما قصد استفاده از اینترنت را دارند، پروکسی می تواند دسترسی آن ها را از یکسری وب سایت هایی که محتوای آن ها به هر دلیلی مضر یا غیر اخلاقی است (با توجه به شرایط سنی فرزند شما)، مسدود نماید، و فرزند شما در یک فضای کاملا ایمن از بستر اینترنت استفاده می کند.

یک قابلیت دیگر هم برای افراد علاقه مند به وب سایت های خاص (اعم از وب سایت های ارائه دهنده محتوای غیر اخلاقی، یا برخی از وب سایت های سیاسی که فیلتر شده اند)، با استفاده از پروکسی به راحتی می توان به محتوای این وب سایت ها دسترسی پیدا کرد.

فکر کنم که تا به این جا یک ذهنیت کلی نسبت به Proxy پیدا کرده اید، پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی بیشتر با این سرور کاربردی در ادامه مقاله آموزشی پروکسی چیست با ما همراه باشید.

پروکسی چیست و چه کاربردی دارد

در بخش قبلی یاد گرفتیم که پروکسی به عنوان یک واسط بین شما و سرور اصلی عمل می کند، و برخی از مزیت های آن از جمله این که شما وقتی با پروکسی به یک سرور متصل می شوید IP یا اطلاعات سیستم شما مخفی می شود، بدون محدودیت می توانید به هر وب سایتی که خواستید دسترسی پیدا کنید، و یا حتی از طریق پروکسی دسترسی به برخی وب سایت ها را محدود نمایید(اگر می خواستید که فرزندان و خانواده شما در یک فضای ایمن از اینترنت استفاده نمایند) را بیان کردیم.

البته ذکر یک نکته مهم در این جا خالی از لطف نیست و آن هم این که بسیاری از افراد ممکن است ذهنیت منفی نسبت به پروکسی داشته باشند و اولین مفهومی که از پروکسی در ذهن آن ها شکل بگیرد این باشد که پروکسی فیلتر شکنی است که با کمک آن می توان سایت های فیلتر شده غیر اخلاقی را باز کرد.

اما بهتر است که با دید بهتری به کاربردهای مهم پروکسی نگاه کنیم، اجازه دهید که یک مثال برای شما بزنم.

مثلا ما خودمان در شرکت دیجیتال مارکتینگ ATGO در زمینه های مختلفی مانند طراحی، ساخت و پیاده سازی صفحات وب، سئو و بهینه سازی وب سایت های مختلف فعالیت می کنیم.

با توجه به شرایط شغلی که داریم به عنوان یک شرکت طراحی سایت در تهران برای پیشرفت کارمان مجبور هستیم که از یکسری ابزارهای کاربردی استفاده نماییم.

به عنوان مثال برای بهینه سازی صفحات و آنالیز وب سایت های مختلف و برای این که متوجه شویم موتور جستجوی گوگل نسبت به وب سایت ما چه رفتاری دارد، مجبور هستیم از ابزاری به نام Google Analytics استفاده نماییم.

که متاسفانه این ابزار بسیار کاربردی که دنیایی از اطلاعات را در اختیار ما قرار می دهد فیلتر است، و در این زمان استفاده از پروکسی برای ما بسیار کاربردی است، و می توانیم به کمک آن به این وب سایت ها دسترسی پیدا کنیم.

یا مثلا این مجموعه به عنوان یک شرکت سئو و بهینه سازی صفحات نیاز دسترسی به یکسری ابزار های مختص بهینه سازی صفحات را دارد.

ابزارهایی مانند Ahref، و Semrush که با کمک پروکسی به راحتی می توان از امکانات این وب سایت های کاربردی استفاده نمود، مطمئنا در سایر رشته های تخصصی هم این چنین وب سایت های کاربردی وجود دارند که افراد مختلف برای بالا بردن سطح دانش خود می توانند از مزایای پروکسی سرور استفاده نمایند و به وب سایت مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

مثلا آموزش های کاربردی و با کیفیت موجود در وب سایت youtube.com که افراد مختلف با توجه به رشته تخصصی خود می توانند در این وب سایت آموزش های رایگان را با داشتن تنها یک پروکسی سرور قدرتمند تماشا کنند.

فکر کنم که تا به این جا که مقاله آموزشی پروکسی چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه کردید، متوجه شدید که با توجه به شرایط اینترنت در ایران، استفاده از Proxy چقدر برای ما ایرانی ها کاربردی است، پس پیشنهاد می کنم که در ادامه هم ما را همراهی نمایید، تا با دیگر قابلیت های این Intermediate server بیشتر آشنا شویم.

فرق پروکسی با فیلتر شکن چیست

فرق پروکسی با فیلتر شکن چیست، Proxy Server و فیلتر شکن یا VPN گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند، البته که پروکسی سرور و فیلتر شکن یا VPN شباهت هایی را با هم دارند، مثلا هر دو آن ها این امکان را به شما می دهند که با یک IP ناشناس به سرور مورد نظر خود متصل شوید، و این ارتباط هم کاملا ایمن و ناشناس است (درواقع هر دو نقش یک سرور واسط یا Intermediate server را دارند.)

اما تفاوت های اساسی هم بین پروکسی سرور با فیلتر شکن وجود دارد، و آن هم این است که وی پی ان ترافیک اینترنت سیستم شما را به طور کامل (100 درصد) از سرور های خود عبور می دهد، درواقع وی پی ان ترافیک اینترنت سیستم شما را کدگذاری یا Coding می کند و به سرور های خود متصل می کند.

اما پروکسی سرور اطلاعات ترافیک اینترنت سیستم شما را رمزگذاری نمی کند، به همین دلیل از نظر امنیت پروکسی سرور از وی پی ان پایین تر است، و برای انجام کارهای حساس پیشنهاد می شود که از VPN استفاده نمایید تا از دسترسی هکر های حرفه ای در امان بمانید، و برای کارهایی که حساسیت امنیتی بالایی ندارند از پروکسی سرور استفاده نمایید.

برای مطالعه » همه چیز درباره دارک وب و دیپ وب

انواع سرور پروکسی

تا به این جا با مفهوم پروکسی سرور آشنا شدیم، اما پروکسی هم طبیعتا دارای انواع مختلفی است، و شما در صورتی که قصد استفاده از پروکسی را دارید باید با انواع آن آشنا باشید، تا با توجه به نوع نیاز خود یک نمونه از این پروکسی سرور ها را انتخاب نمایید.

Proxy Server ها ساختار متفاوتی دارند، در بخش زیر چند نمونه از پروکسی سرورهای کاربردی را به شما معرفی می کنیم:

  • Transparent proxies
  • Anonymous proxies
  • Strong anonymous proxies

پروکسی های شفاف یا Transparent proxies

پروکسی های شفاف یا اصطلاحا Transparent proxies پروکسی هایی هستند که IP سیستم شما را پنهان نمی کنند، و همانطور که از نام آن ها مشخص است در زمانی که شما از یک Transparent proxies استفاده می کنید کاملا مشخص است که به یک پروکسی سرور متصل شده اید.

حالا شاید این سئوال برای شما مطرح شود که در چه زمانی باید از پروکسی های شفاف استفاده کرد؟

پاسخ این سئوال کاملا مشخص است، زمانی که بحث امنیت برای شما مطرح نیست می توانید با یک هزینه خیلی ناچیز از پروکسی های شفاف استفاده نمایید، البته برخی از پروکسی های شفاف به صورت رایگان هم در دسترس هستند.

بسیاری از شرکت های کوچک، مدارس، سازمان های خصوصی نوپا که زیاد مسئله امنیت برایشان مطرح نیست از پروکسی های شفاف استفاده می کنند.

برای مطالعه » آموزش تنظیم CDN رایگان ایرانی

پروکسی های ناشناس یا Anonymous proxies

پروکسی های ناشناس دارای یک مزیت مهم نسبت به پروکسی های شفاف هستند و آن هم این است که این پروکسی ها IP سیستم شما را مخفی می کنند.

البته فرآیند پروکسی های ناشناس به این صورت است که شما زمانی که از پروکسی سرور Anonymous استفاده می کند، سرور پروکسی یک آی پی کاملا ساختگی را در اختیار شما قرار می دهد که با آن می توانید به سرور مقصد خود متصل شوید.

حالا شاید شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که از پروکسی های ناشناس استفاده کرده اید، ولی موفق نشده اید که به وب سایت مورد نظر خود ورود کنید؟

اگر این مشکل برای شما پیش آمده است باید به شما بگوییم که متاسفانه برخی از وب سایت ها، IP های ساختگی را که توسط Proxy Server تولید می شود را مسدود می کنند، و به همین دلیل است که شما حتی با داشتن پروکسی های ناشناس هم نمی توانید که به سرور مورد نظر خود متصل شوید.

برای مطالعه » راحت ترین راه پول درآوردن از اینترنت

پروکسی های ناشناس قوی یا Strong anonymous proxies

پروکسی های ناشناس قوی دارای امنیت بسیار بالاتری نسبت به پروکسی های شفاف و پروکسی های ناشناس معمولی دارند.

زمانی که شما از پروکسی های ناشناس قوی یا Strong anonymous proxies استفاده می کنید IP سیستم شما توسط سرور مقصد شناسایی نمی شود، و به همین دلیل آن ها نمی توانند متوجه شوند که شما دارید از یک پروکسی سرور استفاده می کنید.(به همین دلیل است که به شما توصیه می کنیم که اگر بحث امنیت برای شما حائز اهمیت است حتما از پروکسی های ناشناس قوی استفاده نمایید)

این نوع از پروکسی سرور ها با کمک یکسری از الگوریتم های رمز نگاری شده (چیزی شبیه به الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل) به صورت مداوم آدرس آی پی های خود را بروزرسانی می کنند، به همین دلیل است که تشخیص این که شما دارید از یک Proxy Server استفاده می کنید کار بسیار دشواری است.

در بخشی که در مورد تفاوت های بین VPN و پروکسی سرور صحبت کردیم، گفته شد که وی پی ان ها از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

اما در صورتی که شما از پروکسی های قوی و ناشناس استفاده نمایید، تقریبا همانند وی پی ان امنیت کا شما را تضمین می کنند.

توجه » به یاد داشته باشید که در شبکه گسترده اینترنت بحث امنیت را به صورت 100 درصد نمی شود تضمین کرد، و همیشه باگ هایی وجود دارد که یک هکر حرفه ای می تواند از آن عبور نماید.

برای مطالعه » روش های بالا بردن سئو سایت

کاربرد پروکسی در شبکه ها

همانطور که می دانید اینترنتی که همه انسان ها در سراسر دنیا از امکانات آن استفاده می کنند شبکه ای از شبکه ها می باشد، یا به اصطلاح علمی تر اینترنت یک شبکه گسترده WAN با ساختار یا توپولوژی Mesh می باشد، برای این که مفهوم اینترنت را بهتر درک کنید، در بخش زیر تصویر مربوط به ساختار اینترنت را با Mesh topology می توانید مشاهده نمایید. (توجه » در مقاله آموزشی وب سایت چیست هم مفهوم وب سایت بررسی شده است.)

در بستر اینترنت زمانی که شما می خواهید به یک وب سایت متصل شوید، ابتدا یک درخواست و یا Request برای سرور مقصد ارسال می شود، زمانی که سرور مقصد درخواست شما را تایید نماید، شما اجازه دسترسی به محتوای وب سایت مورد نظر خود را دارید.

حال ممکن ایت که برخی از وب سایت ها از چند سرور مختلف استفاده نمایند، که در این صورت درخواست زمانی که ارسال می شود، هر یک از این سرور ها آزاد باشد درخواست شما را قبول خواهد کرد.

خیلی ساده تر اگر بخواهیم که این موضوع را برای شما مشخص کنیم باید بگوییم که مرورگر شما مانند یک مشتری است که قصد خرید از یک فروشگاه را دارد. (توجه » برای آشنایی با مفهوم مرورگر می توانید مقاله مرورگر چیست را مطالعه نمایید.)

و سرور وب سایت مورد نظر شما مدیر آن فروشگاه است، و زمانی که مدیر فروشگاه یا همان سرور به مشتری یا همان مرورگر شما اجازه دسترسی دهد، شما به راحتی می توانید محتوای وب سایت مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

اما نکته ای که در این جا بسیار حائز اهمیت است این می باشد که شما در این حالت دارید با IP سیستم خود به سرور مقصد متصل می شوید.

یعنی سرور مقصد به راحتی می تواند با توجه به داشتن آی پی شما به اطلاعات سیستم شما دسترسی داشته باشد.

در این جاست که کاربرد پروکسی در شبکه ها مشخص می شود، و شما با کمک پروکسی می توانید به سرور مقصد خود متصل شوید، و از IP های متغیر برای این منظور استفاده نمایید.

البته که برای حفظ امنیت بالا تر باید از پروکسی های ناشناس قوی استفاده نمایید، تا علاوه برای پنهان کردن آی گی سیستم شما اصلا مشخص نشود که شما دارید از پروکسی سرور استفاده می کنید.

مزایای پروکسی سرور

با توجه به توضیحات ارائه شده در مقاله پروکسی چیست، مزیت های استفاده از پروکسی سرور را می توان در موارد زیر دسته بندی کرد:

  1. ایجاد فضای امن با مخفی کردن IP سیستم
  2. مسدود کردن دسترسی به برخی وب سایت ها
  3. امکان دسترسی به وب سایت های فیلتر شده

معایب پروکسی سرور

پروکسی سرور هم مانند هر سرویس دیگری علاوه بر امکانات و قابلیت هایی که در اختیار شما قرار می دهد، یکسری معایب هم دارد.

یکی از معایب پروکسی سرور که زیاد هم به چشم می آید این است که در زمان استفاده از Proxy Server سرعت اینترنت شما کاهش می یابد.

البته این مورد متاسفانه صرفا برای ما کاربران ایرانی به دلیل پهنای باند بسیار محدودی که در اختیار داریم می باشد.

برای رهایی از این مشکل پیشنهاد می کنیم که در زمان استفاده از پروکسی از اینترنت پرسرعت مانند فیبر نوری استفاده نمایید(البته که راه اندازی زیر ساخت فیبر نوری هم دردسر های رخاص خود را دارد. )

دیگر موردی که می توان به عنوان معایب استفاده از پروکسی در نظر گرفت این است که در صورتی که شما از پروکسی های شفاف یا ناشناس معمولی استفاده نمایید، این نوع پروکسی ها از نظر امنیتی چندان مناسب نیستند، و پروکسی های رایگان هم دائما از کار می افتند.

و همانطور که در بخش های قبلی توضیح داده شد آی پی های ساختگی توسط پروکسی های شفاف و ناشناس معمولی توسط برخی از سرور ها مسدود می شود.

پروکسی چیست در تلگرام

همانطور که می دانید شبکه اجتماعی تلگرام یکی از social network های بسیار پرطرفدار در بین کاربران ایرانی بود که توسط دولت فیلتر شد.

امروزه تلگرام در آپدیت های جدید خود قابلیتی به نام پروکسی MTProto را اضافه کرده است، پروکسی MTProto به شما کمک می کند تا با یک IP ناشناس بتوانید به اپلیکیشن تلگرام متصل شوید.

برای فعال سازی پروکسی MTProto ابتدا نسخه جدید تلگرام را دانلود نمایید، سپس وارد بخش Setting تلگرام شود.

بعد از آن گزینه Data and storage را انتخاب نمایید، و در پایین صفحه گزینه proxy setting را انتخاب کرده، و لیسیتی از پروکسی ها به شما نمایش داده می شود، که می توانید هر یک از آن ها را به دلخواه انتخاب نمایید.

پروکسی نت ملی چیست

منظور از پروکسی نت ملی این است که با راه اندازی اینترنت ملی قرار است که کاربران ایرانی با استفاده از پروکسی های مخصوص به این فضا متصل شوند.(البته این مورد را زیاد جدی نگیرید)

کشور هایی مانند چین و روسیه که دارای اینترنت ملی هستند نیز از ساختار این پروکسی ها برای بالا بردن امنیت اطلاعات کاربران خود استفاده می کنند.

لیست پروکسی برای گوشی

در بخش زیر یک لیست از پروکسی های رایگان برای گوشی را در اختیار شما قرار داده ایم:

  • NordVPN
  • TorVPN
  • FreeProxy.ru
  • AtomInterSoft
  • FreeProxyLists.com
  • Free-Proxy-List.net
  • ProxyLists.net
  • Proxz.com
  • FreeProxyLists.net
  • Proxynova.com

با مراجعه به لینک زیر می توانید پروکسی های رایگان را برای تلفن همراه خود دانلود نمایید:

play.google.com

منبع :

atgo.ir/پروکسی-چیست/

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا