خودرو

علت ریپ زدن ماشین دوگانه سوز روی بنزین

قبل از اینکه به دلایل ریپ زدن ماشین بپردازیم و پاسخ سوال مهم کاربران را که میپرسند چرا ماشین ریپ میزند را بدهیم بگذارید کمی این موضوع را باز تر کنیم و کلا بگوییم ریپ زدن خودرو چیست.

ریپ زدن خودرو یعنی چی

ریپ زدن یعنی اینکه ماشین شما دچار لرزش های ریز و درشتی بشود که نتوان به خوبی آن را کنترل کرد. این اتفاق را معمولا همه پس از چند ثانیه از روشن کردن خودرو با تکان خوردن های عجیب ماشین تجربه کرده اند.

البته برای آن که بدانید ریپ زدن خودرو یعنی چی باید به این نکته دقت داشته باشید که ریپ زدن با لرزش اتومبیل فرق دارد و علت بروز هرکدام متفاوت میباشد.

علت ریپ زدن ماشین در زمان شتاب گرفتن و یا در زمان استارت زدن خودرو معین میشود و زمان وقوع ریپ زدن علت مشخص میشود.

بهتر است بدانید که گاهی به ریپ زدن ، دل زدن خودرو نیز گفته میشود که هر دو یک معنا و مفهوم داشته و دلایل بروز هر دو یکسان میباشد.

دقت داشته باشید دلایلی که در این مقاله بررسی شده است به عنوان علت ریپ زدن ماشین تیبا، علت ریپ زدن ماشین پراید، علت ریپ زدن ساینا، ریپ زدن ۲۰۶ در دنده ۲، علت ریپ زدن ماشین پراید در دنده 2، علت ریپ زدن پژو 405 در دنده 2 و ریپ زدن سمند و پرشیا و ماشین های ایرانی و خارجی میباشد و در صورتی که با مشکل ریپ زدن خودرو مواجه شدند میتوانید تمام دلایل گفت شده در این مقاله را بررسی کنید.

علت ریپ زدن پراید در سربالایی

علت ریپ زدن پراید در حال حرکت چیست؟ علت ریپ زدن پراید در دنده 3 و دنده 4 چیست ؟طبیعی است که در مسیر های سربالایی به موتور فشار بیشتری وارد میشود مخصوصا زمانی که خودرو سرنشین های بیشتری داشته باشد تنبل شدن خودرو کاملا واضح است.

علت ریپ زدن پراید در سربالایی معمولا دو دلیل بزرگ داره.

  • نارسایی سوخت
  • نارسایی جرقه

نارسایی سوخت در خودروی پراید معمولا به علت نقص در سوزن انژکتور ، پمپ بنزین و سنسور اکسیژن میباشد.

علت ریپ زدن پراید در دنده 2 و دنده 1

علت ریپ زدن پراید از چیست؟ علت ریپ زدن پراید در دنده 2 و دنده 1 و علت ریپ زدن پراید در حال حرکت معمولا به سیستم جرقعه مربوط میشود. شمع و وایر ضعیف و کویل معیوب بیشترین تاثیر در علت ریپ زدن پراید در دنده 2 را دارد. اگر دنبال علت ریپ زدن پراید در سرعت پایین هستید اول سراغ شمع خودرو بروید. علت ریپ زدن پراید در دنده یک و دو بیشتر در نیاز جرقه ی بیشتر است.

علت ریپ زدن پراید و روشن شدن چراغ چک

علت ریپ زدن پراید و روشن شدن چراغ چک از کار افتادن سوزن انژکتور و یا کویل میباشد. این مشکل امکان دارد از خرابی قطعه و یا نقص در سیمکشی و یا ایسیو خودرو باشد. اگر دنبال علت ریپ زدن پراید و روشن شدن چراغ چک هستید باید ابتدا با تستر برق سوکت سوزن انژکتور و کویل را چک کرده و قطعه ی تستی جایگزین کنید.

علت ریپ زدن پراید بعد از شستن موتور

شستشوی موتور و موتور شویی بیشترین صدمه را به سیمکشی ، ایسیو ، شمع ، وایر و کویل خودرو میزند. اگر موتور شویی کردید و خودرو ریپ میزند ابتدا باید شمع و  وایر خودرو را بز کنید با باد خشک کنید و دوباره تست کنید. اگر مشکل برطرف نشدن دستگاه بزنید و خطاهای داخل سیستم را چک کنید . احتمال دارد آب خوردگی قطعه باعث اتصال در سیستم کارکرد انژکتور و کویل شده باشد.

علت ریپ زدن پراید در سربالایی
علت ریپ زدن پراید در سربالایی

دلیل بد کار کردن خودروهای دوگانه سوز روی بنزین چیست؟

علت تک کارکردن موتور ،علت ریپ زدن ماشین در حرکت ،علت ریپ زدن پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ، ،علت گاز نخوردن ماشین ،ریپ زدن ماشین در دنده ۲ ،علت عطسه زدن پژو ۴۰۵ ،علت سه کارکردن موتور ،لرزش خودرو در حالت درجا ،دلیل بد کار کردن خودرو روی بنزین

در خودرو های دوگانه سوز، پیش آمده که خودرو روی گاز خوب کار میکند ولی روی بنزین ماشین همراه با ریپ و لرزش کار میکند و یا در بعضی موارد سه کار میکند.
برای عیب یابی این مشکل سراغ چه قطعاتی برویم؟
در این موارد وقتی خودرو روی گاز خوب کار میکند به این معنی است که مواردی مثل سرسیلندر، تسمه تایم، موتور، شمع و وایر، دریچه گاز و سایر قطعات مشترک با سیستم گاز سالم هستند‌.
برای عیب یابی این سیستم باید سراغ قطعات زیر رفت:

  1. پمپ بنزین و ریگلاتور فشار بنزین( با دستگاه تست فشار پمپ بنزین مقدار فشار پمپ بنزین را در حالت های خاموش درجا و دور بالا چک کنید)
  2. صافی بنزین(بعد از تعویض صافی قبلی را نگاه کنید اگر مایع قهوه ای رنگی از صافی بیرون  آمد یعنی صافی کثیف است)
  3. سوزن های انژکتور( سوزن ها را روی دستگاه ببنید و نوع پاشش میزان پاشش و نشتی آن را چک کنید)
  4. سیم کشی سوزن های انژکتور (برق سوزن های انژکتور را با تستر تست کنید یک برق مثبت ثابت و یک منفی چشمک زن باید بیاید)
  5. ECU خودرو را چک کنید. از یک ECU تستی استفاده کنید.

اگر به دنبال این هستید که در کمترین زمان و با کمترین هزینه خدمات صافکاری و نقاشی خودرو انجام دهید پیشنهاد می کنیم به صفحه صافکاری مراجعه کنید.

دلیل تک کار کردن خودروی دوگانه سوز روی بنزین

در خودروهای دوگانه سوز وقتی خودرو روی گاز خوب کار میکند به این معنی است که قطعاتی به علت مشترک بودن بین گاز و بنزین سالم هستند چون خودرو روی گاز خوب کار میکند اما روی بنزین تک کار میکند.

قطعاتی مثل سرسیلندر، تسمه تایم، موتور، شمع و وایر، دریچه گاز ، فشنگی آب ، کوئل و سایر قطعات مشترک با سیستم گاز سالم هستند‌.

بد کارکردن خودرو در حالت درجا

بد درجا کار کردن موتور خودرو می‌تواند توسط تعدادی از مسائل ناشی شود که برخی از آن‌ها جدی هستند. این در حالی است که سایر مسائل از درجه اهمیت کمتری برخوردارند.

اما تمامی این نشانه تقریبا یکسان باقی می‌مانند. هنگامی که موتور ماشین در حال کار کردن است خودرو احساس سخت و خشن کار کردن را می‌دهد. حتی خودرو در سرعت کمتر از حد معمول دارای هرزگردی می‌شود که این موضوع نشانگر RPMهای ناهماهنگ است.

و ممکن است به هنگام رانندگی ایجاد صدای لرزش کند. با این که سخت درجا کارکردن موتور به نظر یک مشکل کوچک می‌آید. اما این موضوع اغلب نشانگر یک مشکل بزرگتر مرتبط با موتور خودرو است. خودرو باید سریعا مورد بررسی قرار گرفته و تعمیر شود. چرا که مشکلات کوچک منجر به ایجاد مشکلات بزرگ و پر هزینه می‌شوند.

عملکرد موتور هنگام درجا کارکردن خودرو

سرعت دور آرام یک موتور اساسا سرعت چرخشی است که موتور به هنگامی که پدال گاز فشرده نشده است دارد. سرعت دور آرام موتور بر حسب دقیقه توسط چرخش میل لنگ اندازه گیری می‌شود.

وقتی خودرو با سرعت هرزگردی در حال کار کردن است با اینکه قدرت لازم برای به کار انداختن قطعاتی مثل پمپ آب، آلترناتور و قدرت فرمان دادن خودرو را تولید می‌کند.

اما قدرت لازم برای حرکت دادن خودرو را ندارد. سرعت درجا کار کردن یک خودرو سواری معمولا بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دور بر دقیقه است. درجا کار کردن به صورت مناسب در یک خودرو نباید با لرزش همراه باشد.

بد کارکردن خودرو در حالت درجا
بد کارکردن خودرو در حالت درجا

دلایل بد کارکردن ماشین

1- انژکتور سوخت کثیف

سیستم تزریق سوخت، سوخت را به درون سیلندرها تزریق می‌کند که این امر مخلوطی از هوا و سوخت و شرایطی برای احتراق و سوختن آن را فراهم می‌آورد.

انژکتورها دهانه‌های کوچکی برای تزریق سوخت به سیلندرها دارند و به مرور زمان می‌توانند توسط کثیفی‌ها گرفته و مسدود شوند. انژکتور سوخت مسدود یا خراب شده منجر به نرسیدن سوخت به موتور و کمبود آن می‌شود.

همین امر موجب بد کار کردن خودرو در حالت درجا می‌شود. حتی می‌تواند باعث ایجاد نشانه‌هایی مثل کاهش شتاب خودرو یا احساس پر قدرت کار نکردن خودرو شود.

اگر مشکل سریعا شناسایی شود ممکن است با تمیز کردن انژکتور عملکرد مناسب آن بازگردد. در صورتی که در زمان مناسب این مشکل شناسایی نشده و به آن رسیدگی نشود باید انژکتور را تعویض کرد.

2- شمع‌های معیوب و آسیب دیده

شمع‌ خودرو ها مسئولیت ایجاد جرقه برای احتراق و سوختن بنزین را به عهده دارند. اگر شمع‌ها عملکرد نامناسبی داشته باشند می‌تواند روی هرزگردی و درجا کار کردن خودرو تاثیر داشته باشد. موتور خودرو دارای لرزش خواهد شد و صدای لغزش و جابه جایی از آن شنیده می‌شود.

3- پمپ سوخت خراب یا مسدود شده

علت بد کار کردن موتور خودرو می‌تواند به نرسیدن سوخت به موتور مرتبط باشد. پمپ سوخت که مسئولیت رساندن سوخت از باک به انژکتورها را دارد می‌تواند خراب یا مسدود شود. در این صورت سوخت کافی به موتور خودرو نمی‌رسد که همین امر منجر به درجا کار کردن نامناسب خودرو و خفه کردن موتور و حتی کاهش شتاب خودرو می‌شود.

4- انسداد فیلتر سوخت

این گرفتگی نیز می‌تواند همین مشکلات را به همراه داشته باشد. وظیفه این قطعه به نمایش گذاشتن آلاینده‌های موجود در سوخت است. در طول زمان دچار گرفتگی شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کند. درجا کار کردن نامناسب خودرو یکی از نشانه‌های انسداد این فیلتر است.

4- از کار افتادن قطعات الکتریکی

بروز مشکل و یا خرابی در سیستم احتراق یا قطعات مختلف الکتریکی نیز می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. در این صورت مشکل با بال رفتن دور موتور افزایش می‌یابد. مشکلات اصلی معمولا شامل معیار کنترل احتراق، شمع‌ها و وایرهای متصل به آنها می‌باشد.

5- از کار افتادن سنسور جریان هوا

این مشکل می‌تواند دلیل نامناسب کار کردن خودرو در حالت درجا باشد. این سنسور مقدار هوای ورودی به سیستم انژکتورهای سوخت را محاسبه کرده و آن اطلاعات را به کامپیوتر خودرو منتقل می‌‎کند.

کامپیوتر از این داده‌ها استفاده کرده تا مقدار مناسبی از سوخت را با هوا مخلوط کند. به مرور زمان این سنسور کثیف می‌گردد. عملکرد مناسبی نخواهد داشت و یکی از نشانه‌های این موضوع نامناسب کار کردن خودرو در حالت درجا است. این مشکل حتی می‌تواند به کاهش شتاب خودرو و ریپ زدن و خفه کردن موتور منجر شود.

6- کثیفی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن میزان کم و زیاد بودن گازهای خروجی از محفظه احتراق را اندازه‌گیری می‌کند. متناسب با نتایج به دست آمده میزان سوخت ورودی به موتور توسط کامپیوتر خودرو تنظیم می‌شود.

هدف اصلی، بدست آوردن ترکیب ایده‌آل برای به حداقل رساندن میزان آلایندگی است. سنسور اکسیژن کثیف و یا از کار افتاده باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود. منجر به عملکرد نامناسب خودرو در حالت درجا، بازده پایین سوخت و رد شدن خودرو در تست آلایندگی شود.

اگر دانش کافی در این زمینه ندارید و می خواهید به تعمیرگاهی مراجعه کنید که با ضمانت خدمات مربوط به صافکاری و نقاشی خودرو شما را انجام دهد، می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و ازاطلاع از قیمت ها به صفحه هزینه صافکاری pdr مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام،ماشین ۲۰۶ v2دوگانه هستش،ماشین که سرده روی بنزین خیلی بد روشن میشه و استارت زیاد میخورده و بعد که خودکار میره رو گاز صاف میشه و هیچ مشکلی نداره…
    ممنون میشم مشکل رو بگین..‌

  2. سلام
    ببخشید ی سوال دارم.
    پرایدی دارم مدل ۸۵
    انژکتور
    دوگانه سوز کارخانه.
    مدتیه روی بنزین راه نمیره شتاب نداره و خاموش میشه. اما روی گاز خوب و نرم کار میکنه و راه میره.
    تمام طعات بنزین مثل ۴ تا سوزن انژکتور نو انداختم.پمپ بنزین کامل نو.صافی بنزین.شیلنگها.استپ موتور.مپ سنسور.سنسور اکسیژن.سنسوز دریچه گاز و…و..و…حتی دیسک صفحه عوض و نو انداختم.حتی باک بنزین هم پایین اوردم و دوباره نصب کردم.
    اما بدتر شده بهتر نشده.
    استاتید دلیلش چیه.
    سیمکشیه یا کامپیوتر بنظر شما.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا