وکالت

ویژگی های مال مثلی و قیمی

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع شما را با مال مثلی و قیمی و ویژگی های این نوع اموال آشنا کنیم، اگر به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با انواع مال هستید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. مال مثلی و قیمی چیست
  2. تعریف اموال مثلی و قیمی
  3. ویژگی های مال مثلی و قیمی
  4. وکیل مال مثلی و قیمی
  5. نمونه درخواست شکایت مال مثلی و قیمی
  6. سوالات متداول
مال مثلی و قیمی چیست
مال مثلی و قیمی چیست

مال مثلی و قیمی چیست

در این بخش قصد داریم انواع مال و ویژگی های آن ها را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم، مال دو نوع مثلی و قیمی دارند که هرکدام ویژگی های مربوط به خود را داشته و معنی متفاوتی را می دهند.

مال مثلی مالی است که شبیه آن نوعاً و عرفاً شایع و زیاد است مانند حبوبات.

مال قیمی مالی است که شبیه و نظیر ندارد یا شبیه و نظیر آن زیاد و شایع نیست بلکه خود آن مال در نظر عرف اهمیت دارد و نمی توان مال دیگری را به جای آن قرار داد مانند یک خانه ویلایی با ویژگی های منحصر به فرد آن.

ارائه خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی یکی از مهمترین خدمات مرکز وکالت تهران است.

برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین ( از طریق شبکه های اجتماعی مانند  تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک ) فرم درخواست را در مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی پر کنید تا وکلای پایه یک دادگستری بعد از بررسی پرونده با شما تماس بگیرند.

تعریف اموال مثلی و قیمی
تعریف اموال مثلی و قیمی

تعریف اموال مثلی و قیمی

همانطور که بالا تر نیز گفته شد مال دو نوع مثلی و قیمی دارد که طبق تعریف بالا منظور از «مثلی» چیزی است که همانند آن بسیار پیدا می شود و منظور از«قیمی» آن است که همانند آن زیاد در دسترس نیست. اگر بخواهیم مثال هایی را در رابطه با این نوع اموال نام ببریم میتوانیم بگوییم: اموال مثلی مانند حبوبات، سبزیجات، میوه جات می باشند و اموال قیمی مانند ویلا، ساختمان های منحصر به فرد و شخصی و هر آنچه که نظیر آن دیگر وجود نداشته باشد می باشند.

اگر به دنبال وکیل خوب در تهران هستید، ما در دفتر وکالت تهران، بهترین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین را به شما ارائه خواهیم کرد.

ویژگی های مال مثلی و قیمی

بر خلاف مال مثلی مال قیمی مالی می باشد که نمی توان مال دیگری را جایگزین آن کرد. به همین دلیل اگر مال قیمی تلف شود پرداخت مثل آن امکان نخواهد داشت.

اصطلاح قیمی یعنی در صورت تلف مال باید قیمت آن پرداخت گردد. به عنوان مثال اگر کسی گلدان قدیمی متعلق به دیگری را که نمونه آن وجود ندارد یا نایاب است را بشکند چون نمی توان مثل آن را تهیه کرد باید قیمت آن را پرداخت کرد بنابراین مال قیمی می باشد.

وکیل مال مثلی و قیمی

از آنجا که امورد مربوط به مال مثلی و قیمی کار بسیار پیچیده و پر دردسری خواهد بود داشتن یک وکیل برای انجام این امور و همینطور مشاوره گرفتن از یک وکیل مال مثلی و قیمی حرفه ای و کار بلد بسیار ضروری می باشد، وکیل مال مثلی و قیمی فردی آشنا به امور مربوط به تمامی مال مثلی و قیمی بوده و به تمامی شرایط و ضوابط مربوط به مال مثلی و قیمی آگاهی کامل داشته و میتواند مسیر و روند پرونده مورد نظر شما را آسان تر و بهتر کند.

اگر به دنبال بهترین وکیل مال مثلی و قیمی هستید در این صفحه به شما کمک می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همه آنچه را که باید در مورد یک وکیل مال مثلی و قیمی بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اگر در حوزه مال مثلی و قیمی دچار مشکل شده اید، برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با مجموعه دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02144205912 و 09198183284

نمونه درخواست شکایت مال مثلی و قیمی
نمونه درخواست شکایت مال مثلی و قیمی

نمونه درخواست شکایت مال مثلی و قیمی

احتراماً به استحضار عالی می رساند موکل منافع شش دانگ یک دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی ….. فرعی از 46 اصلی مفروز و مجزا از فرعی …. به مساحت …. متر مربع واقع در شهریار……. را به صورت اجاره به مشتکی عنه واگذار نموده

شاکی: خانم ن….. به وکالت رسمی از خانم ….

مشتکی عنه: خانم ج …..

موضوع شکایت: انتقال منافع مال غیر

محل وقوع جرم: شهریار ………..

وکیل: مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار

با سلام و تحیات

احتراماً به استحضار عالی می رساند موکل منافع شش دانگ یک دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی ….. فرعی از 46 اصلی مفروز و مجزا از فرعی …. به مساحت …. متر مربع واقع در شهریار……. را به صورت اجاره به مشتکی عنه واگذار نموده اما متاسفانه ایشان منافع ملک فوق الذکر را بدون اذن موکل و نیز داشتن حق اجاره به شخص دیگری واگذار کرده است. لذا با توجه به اینکه عمل ایشان مصداق ماده 1 قانون راجع به انتقال مال غیر مصوب 1308 می باشد، رسیدگی قانونی و صدور تصمیم شایسته مورد استدعاست.

همچنین پیشنهاد می شود: مقالات حقوقی رایگان

سوالات متداولقیمی یعنی چه؟

اصطلاح قیمی یعنی اینکه در صورت تلف مال باید قیمت آن پرداخت شود.مثلی یعنی چه؟

دو چیز که از نظر قیمت و اوصاف و ویژگی ها مثل یکدیگر باشد را مال مثلی می گویند.مورد معامله اگر کلی باشد باید از اموال قیمی باشد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم مورد معامله اگر کلی باشد باید از اموال قیمی باشد.فروش مال قیمی به صورت کلی چگونه است؟

اموالی که عرفاً شخص و عین همان مال منظور بوده مانند نسخه کتاب خطی و ممکن نیست مال دیگری و لو از همان جنس جایگزین آن گردد. ملاک تشخیص اموال قیمی عرف می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت اموالی که به مجرد استعمال، استهلاک و از بین نمی‌روند غالباً قیمی هستند و میتوان به صورت کلی فروخت.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا