آموزشحقوقیساختمان

وکیل ثبتی رودهن

درخواست مطالعه پرونده ثبتی

اگر برای درخواست مطالعه پرونده ثبتی به دنبال وکیل ثبتی هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

در این مقاله در این خصوص صحبت می کنیم که، وکیل ثبتی دقیقا چه پرونده هایی را در جریان دادرسی مدیریت می کنند و موضوعات آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد؟ وکیل ثبتی را از کجا باید پیدا کنیم؟ وکیل ثبتی دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی است که باعث می شود بتوانیم به او اعتماد کنیم و جریان پرونده خود را به او واگذار کنیم؟ آیا شما تاکنون با وکیل ثبتی روبرو شده اید و از روند کاری او اطلاع پیدا کرده اید؟

پیشنهاد ویژه: برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان در خصوص امور ثبتی همین حالا با بهترین دفتر وکالت در تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

وکیل ثبتی کیست

وکیل ثبتی شخصی است که آشنایی نسبی با قوانین و آیین نامه‌های ثبتی و حقوقی داشته باشد. چنین وکیلی می‌تواند به صورت رسمی در دفتر اسناد رسمی توسط موکل انتخاب شود. به این صورت که با مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی، موکل شخصی را به عنوان وکیل رسمی، در انجام امورات ثبتی انتخاب کند. نوع دیگر وکیل امور ثبتی این است که شخص موکل، به یکی از وکلای دادگستری که دارای پروانه وکالت است، صرفا در انجام امور ثبتی جهت مراجعه به ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی و حل و فصل مشکلات به شکل قانونی،  وکالت دهد. وکیل امور ثبتی وکیلی است که به واسطه تسلطی که بر قوانین ثبتی دارد، پرونده و دعوای ثبتی موکل خود را پیگیری می‌کند و از تضییع حقوق او جلوگیری می‌کند. سند رسمی سندی است که در دفتر اسناد رسمی ثبت می‌شود. چنین سندی دارای اعتبار و لازم الاجرا است. سند رسمی نسبت به طرفین و اشخاص ثالث دارای اعتبار است و اگر کسی اعتراضی به آن دارد می‌تواند ادعای جعل کند. وکیل امور ثبتی موظف است که اختلالات ثبتی و امور اجرائیات در وصول مطالباتی مانند مهریه و چک را پیگیری کند.

وظایف وکیل امور ثبتی

وکیل امور ثبتی معمولا از طرف موکل موظف است، برای به ثبت رساندن ملک یا منزل یا ثبت اعیان و عرصه ملک مورد نظر موکل، طبق قانون ثبت اقدام کند. از دیگر وظایف وکیل امور ثبتی، تنظیم سند رسمی ملک ، به نام موکل ، پس از انجام تشریفات قانونی است.

وکیل امور ثبتی می‌تواند در این زمینه به افراد مشاوره دهد. علاوه بر این انجام امور ثبتی، ثبت شرکت‌ها، ثبت برند و علائم تجاری،  ارائه دادخواست و تشکیل پرونده و سایر امور مربوط به ثبت، همگی در حیطه وظایف وکیل است.

ویژگی های وکیل ثبتی

وکیل ثبتی باید ویژگی ها و خصوصیات مختلفی داشته باشد تا بتوان به او اعتماد کرد و جربان دادرس یپرونده خود را به او واگذار کرد. یکی از تفاوت های اصلی وکیل ثبتی با دیگر وکلای پایه یک دادگستری در میزان تخصص و خصوصیات آنها می باشد که رد ادامه متن تمامی آنها را معرفی خواهیم کرد:

وکیل ثبتی باید دارای تحصیلات حقوقی باشد و بر تمامی مفاد قانونی تسلط داشته باشد تا بتواند عملکرد خوبی را در مراحل قضایی پرونده از خود به نمایش بگذارد و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیری کند.

دومین و مهمترین ویژگی ثبتی وکیل ثبتی آن است که دارای تجربیات بسیار زیادی در مورد مسائل ثبتی است. چنین ویژگی مهمی باعث شده است وکیل ثبتی از لحاظ اخلاقی و منطقی بسیار سنجیده عمل کند.

سومین ویژگی وکیل ثبتی آن است که باید بتواند مشاوره حقوقی تخصصی به موکلان خود ارائه دهد و راهکار های قانونی را در جلسات مشاوره ای به آنان معرفی کند تا افراد بتوانند عملکرد مناسبی در جریان دادرسی داشته باشند.

امور ثبتی چیست

در واقع امور ثبتی دایره بزرگی از خدمات و امور قانونی را شامل می شود که تحت نظارت و مدیریت سازمانی به اسم سازمان ثبت اسناد و املاک است.

خوب است بدانید سازمان ثبت اسناد وابسته به قوه قضاییه بوده و دفاتر اسناد رسمی و دفاتر رسمی ازدواج و طلاق نیز زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشند. یعنی امور ثبتی قابل انجام در این مراکز نیز جز لیست امور ثبتی ما هستند. اموری مثل:

تعیین کردن و ثبت حد و مرز و مشخصات املاک

اقدامات لازم جهت هرچه ساده تر کردن معاملات رسمی

تنظیم سند های رسمی

ثبت ادارات و شرکت ها و اختراعات

ثبت علائم تجاری و برند

ابطال سند

اعتراض به ثبت

و….

البته در ادامه و در خصوص دعاوی ثبتی بصورت کامل در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

امور ثبتی در حوزه ثبت شرکت ها

یکی از امور ثبتی متداول در حوزه ثبت شرکت است.

ثبت تاسیس شرکت تا انتشار روزنامه رسمی و کثیر انتشار

ثبت تغییرات شرکت، اعم از تغییرات مربوط به سرمایه، انحلال، سمتها، وظایف، سهامداران و حق امضاء و…

ثبت انحلال شرکت و تصفیه امور مالی و غیر مالی آن با لحاظ اموراتی که باید در اداره ثبت شرکتها، اداره مالیات به ثبت برسد.

ثبت امور مالیاتی در اداره مالیات حوزه اقامتی شرکت.

اخذ مجوز های لازم برای ثبت و تاسیس شرکت. در ایت خصوص مقاله جواز تاسیس چیست را مطالعه کنید.

و…

همانطور که اشاره شد،

امور ثبتی بعضا جزو مسائل پیچیده حقوقی به شمار می روند که گستره بسیار وسیعی از مشکلات را نیز شامل می شوند. بنابراین صرفا با مطالعه اصول و قواعد أمور ثبتی، نمی توان مشکلات حقوقی و ثبتی دادگاه ها را حل کرد.

از این رو، لازم است که در چنین اموری حتما از حضور یک وکیل ثبتی مجرب در کنار خود بهره مند شوید. برای استفاده از خدمات بهترین وکیل ثبتی تهران همین حالا با ما تماس بگیرد.

دعاوی ثبتی چیست؟

نکته مهم در دعاوی ثبتی این است که بسیاری از افراد، دعاوی ملکی را با دعاوی ثبتی اشتباه می‌گیرند، در صورتی که این دو متفاوت از یک دیگرند.

دعاوی ملکی مربوط به نفس ملک است در حالی که دعاوی ثبتی مربوط به عملیات ثبت سند می‌باشد. این اشتباه و از جمله ریزه کاری‌های قانون ثبت، نیاز به وکیل با تجربه دعاوی ثبتی را بیش از پیش پررنگ می‌سازد. لازم به ذکر است که مرجع قانونی حل و فصل دعاوی ثبتی، محاکم عمومی هر شهرستان است.

انواع دعاوی ثبتی

دعاوی ثبتی خود به چند دسته تقسیم می‌شوند، از جمله: ۱- دعاوی ثبت املاک دعاوی ثبت املاک خود شامل اعتراض به ثبت ملک – اعتراض به اصل درخواست ثبت ملک – اعتراض به حقوق ارتفاقی ملک – دعوی ابطال سند رسمی ملک یا قرار داد رسمی ثبتی از حیث مجهول بودن سند و یا این که اسناد رسمی بر خلاف قوانین موضوعه و یا خارج از حدود و اختیارات کارمندان اداره ثبت تنظیم شده است – الزام به تفکیک – ابطال سند مالکیت معامله معارض و غیره است.

دعاوی ثبت اسناد

دعاوی ثبت اسناد شامل اعتراض به ثبت سند – الزام به ثبت ولادت – اصلاح شناسنامه – تغییر نام – الزام به صدور شناسنامه – تغییر سن – حذف نام همسر سابق از شناسنامه (در این خصوص می تواند مقاله لایحه حذف طلاق از شناسنامه را مطالعه کنید)– درخواست صدور سند مالکیت – اعتراض به ثبت علائم تجاری یا اختراع- رفع ممنوع الخروجی – اعتراض به تصمیم واحد ثبتی – تقسیم و فروش اموال مشاع – الزام به تفکیک – افراز – و دستور فروش ملک مشاع – اصلاح سند –

دعاوی مربوط به اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا

دعاوی مربوط به اجرای اسناد لازم الاجرا شامل، دعاوی اجرای ثبت – توقیف عملیات اجرایی و یا ابطال آن – ابطال اجراییه ثبتی می‌باشد.

در این خصوص می توانید از مشاوره رایگان وکیل الزام به تنظیم سند رسمی کمک بگیرید.

مهم ترین موارد دعاوی ثبتی به شرح ذیل می باشد.

اعتراضات ثبتی

۱-اعتراض به اصل درخواست ثبت ملک ٢-اعتراض به تحدید ملک مورد درخواست ثبت ٣-اعتراض به حقوق ارتفاقی ۴-دعاوی مربوط به مواد ۱۴٧ و ۱۴٨ قانون ثبت ۵-اعتراض به ثبت سند ۶-اعتراض به ثبت توافقی به علت جعل یا اشتباه ٧-اعتراض به رای هیئت حل اختلاف در خصوص صدور سند مالکیت به نام متقاضی ٨-اعتراض به رای تنظیم سند رسمی انتقال ملک شهرداری یا دولت به نام متقاضی ٩-ابطال سند رسمی انتقال ملک دولت، اوقاف یا شهرداری به نام متقاضی ۱۰-ابطال سند رسمی مالکیت صادره به نام متقاضی بر اساس رای هیات ۱۱-اصلاح سند رسمی مالکیت صادره به نام متقاضی بر اساس رای هیات ۱٢-دعاوی املاک. در این خصوص می توانید به بهترین وکیل ملک در تهران مراجعه کنید ۱٣-افرا ملک مشاع  ۱۴-تفکیک ملک مشاع ۱۵-دستور فروش ملک مشاع ۱۶-دعاوی مربوط به قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی ۱٧-اعتراض به تصمیمات هیات حل اختلاف موضوع بند 2 ماده 33 قانون برنامه جهارم توسعه ۱٨-دعاوی مربوط به اشتباهات ثبتی ۱٩-رسیدگی به اسناد مالکیت معارض در هیات نظارت و شورای عالی ثبت ٢۰-صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی

خود دعاوی ثبتی که رسیدگی به آن در صلاحیت محاکم دادگستری می باشد به سه گروه طبقه بندی می گردد:

دعاوی ثبتی که رسیدگی به آن در صلاحیت محاکم دادگستری است به 3 دسته تقسیم بندی شده اند

دعاوی مربوط به ثبت املاک

آن دسته از دعاوی هستند که در جریان ثبت املاک و قبل از ثبت ملک در دفتر املاک حادث گردیده اند و حل و فصل آن در صلاحیت ذاتی محاکم عمومی است که تحت عنوان اعتراض به ثبت مورد بررسی می گیرد مثل معامله معارض، قانون نحوه صدور اسناد مالکیت، اسنادی که اسناد ثبتی  آنها در اثر جنگ یا حوادث غیر مترقبه از بین رفته اند و قانون تعیین تکلیف پرونده های ثبت که فاقد سابقه بوده و غیره.

دعاوی مربوط به ثبت و اسناد و ابطال و اصلاح سند

دعاوی که بعد از ثبت ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت حادث می گردد مانند دعاوی مربوط به ابطال سند، دعوای اعتراض افرازی، دعاوی مربوط به اسناد مالکیت معارض و غیره.

دعاوی مربوط به اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا

دعاوی هستند که در جریان اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا ممکن است حادث گردد که ممکن است ناظر به دستور اجراء سند رسمی باشد یا عملیات اجرائی و اقدامات اجرائی مأموران ثبت که ممکن است شکایت از دستور اجراء سند رسمی به دلیل مجعول بودن سند با معرفی جاعل باشد یا شکایت از دستور اجراء سند رسمی با ادعای مجعول بدون سند بودن معرفی جاعل یا به دلیل ادعای مخالف بودن مدلول آن با قانون و امثالهم.

اگر در مورد اجراییه چیزی نمی دانید حتما مقاله جامع اجراییه چیست و البته ابطال اجراییه را مطالعه کنید.

در این خصوص می توانید مقاله

دعاوی ثبتی که رسیدگی به آن در صلاحیت هیأت نظارت و شورای عالی ثبت است

1 – هیأت نظارت : مطابق ماده 6 اصلاحی قانون ثبت برای رسیدگی به کلیه اختلافات و اشتباهات مربوط به ثبت اسناد و املاک در مقر هر دادگاه، هیأتی به نام هیأت نظارت تشکیل می شود و به کلیه اختلافات و اشتباهات ثبتی رسیدگی می کند که در حدود و صلاحیت هیأت نظارت قراردارد.

مطابق ماده 25 قانون مذکور اشتباهات غیر موثر که در جریان ثبت  اتفاق می افتد در این مورد راسا دستور اصلاح و رفع اشتباه مینماید مانند اشتباه در تاریخ و یا نام کوچک و در مورد اشتباهات موثری که در جریان ثبت ملک  پیش می آید این اشتباهات موثر به صورت کلی جریان ثبت را باطل و تجدید می نماید مثل اشتباه در نوع ملک ( دکان، باغ ) یا اشتباه در شماره اصلی ملک.

2 – شورای عالی ثبت : یکی دیگر از مراجع اداری رسیدگی به مسائل و اشتباهات و اختلافات ثبتی شورای عالی ثبت است .مطابق ماده 25 مکرر اصلاحی قانون ثبت شورای عالی ثبت فقط مرجع تجدید نظر نسبت به آراء هیأت نظارت است که دارای دو شعبه املاک و اسناد است به صورت کلی رسیدگی هیأت نظارت واجد جنبه ترافعی نمی باشد و در رفع اشتباه و رفع اشکال و تشخیص صحت و سقم اقدامات خلاصه می شود.

نحوه رسیدگی به دعاوی ثبتی چگونه بوده و مرجع اصلح رسیدگی کدام سازمان دولتی است؟

به دلیل اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور زیر نظر وزارت دادگستری است بنابراین رسیدگی به هرگونه اعتراضات در حیطه امور ثبتی توسط این وزارت پیگیری می شود. برای اعتراض به هرگونه مشکلات ثبت ملک باید به محاکم عمومی دادگستری درخواست بدهید و آنها حق رسیدگی به این پروسه را دارند. در ضمن براساس ماده 25 قانون رسیدگی به دعاوی ثبتی در قانون اساسی کشور، امکان رسیدگی به پرونده های ثبتی با شرایط خاص در صلاحیت هیات نظارت و شورای عالی ثبت نیز هست که البته تشخیص این امر بر عهده وزارت دادگستری است.

فرق دعاوی ثبتی و ملکی

خیلی از اشخاص، فکر می کنند دعاوی ثبتی با ملکی یکی هستند و آن ها را گاهی یکسان می پندارند در حقیقت با هم دیگر فرق دارند.

دعاوی ملکی مرتبط به خود ملک است در حالی که دعاوی ثبتی مرتبط به عملیات ثبت سند می باشد.

این موارد از جمله اشتباهات و ریزه کاری های ضابطه ثبت است که  نیازمند وکیل خوب دعاوی ثبتی بوده و امروزه این نیاز بیش از پیش مشهود است.

درخور بیان است که مرجع قانونی حل و فصل اختلافات و بررسی به دعاوی ثبتی، محاکم عمومی شهرستان ها می باشد.

دستمزد وکیل ثبتی

وکیل ثبتی دارای دستمزد و هزینه ای است که توسط موکل به عنوان حق الزحمه او باید پرداخت شود. با توجه به فعالیت های وکیل ثبتی و میزان مهارت هایی که دارد باید بگوییم که این دستمزد معمولا عادلانه تعیین می گردد، چرا که جریان پرونده های ثبتی دارای پیچیدگی ها و گستردگی های بسیار زیادی است که تنها یک فرد متخصص و حرفه ای مانند وکیل ثبتی می تواند آنها را به نتیجه برساند.

در حالت کلی شما باید به این موضوع دقت داشته باشید که فعالیت های مختلف وکیل ثبتی به موارد متعددی در جریان پرونده های مختلف بستگی دارد و از آن هایی که موضوع پرونده ها رد تمامی مباحث مربوط به ثبت یکسان نیست، دستمزد وکیل ثبتی نیز متفاوت است و بر اساس ملاک های خاصی تعیین می گردد.

از جمله ملاک هایی که برای تعیین دستمزد وکیل ثبتی بسیار اهمیت دارد و نمی توان آنها را نادیده گرفت، مواردی همچون نوع پرونده و جریان آن و میزان تخصص وکیل ثبتی است. هزینه وکیل ثبتی با توجه به اثر مهمی که در جریان پرونده دارد کاملا مقرون به صرفه است.

بهترین وکیل ثبتی تهران

اسناد رسمی به ندرت محتمل است خدشه دار شوند و این کار گام مهمی در جهت کاهش جرایم کار ثبتی محسوب می شود.

عقیده به افزایش فعالیت های تجاری، تمایل اشخاص به ثبت شرکت های تجاری و متعاقبا لزوم تغییرات و ثبت آن ها در اداره ثبت شرکت ها افزایش پیدا کرد و با این تغییرات، لزوم حضور وکیل ثبتی به شدت احساس شد.

وکیل ثبتی با اشراف به تمامی قانون و آیین نامه های ثبت و تجاربی که دارد، تمامی جوانب پرونده را بررسی و سنجش می نماید و سپس با دادهها کافی عمل به تنظیم دادخواست و یا دفاع از موکل می نماید.

چگونه بهترین وکیل ثبتی تهران را پیدا کنیم

وکیل امور ثبتی وکیلی است که به طور معمول حیطه ای که بر قانون ثبتی دارد. پرونده و مربوط به ثبتی موکل خود را بررسی می کند.

از تضییع حقوق او خودداری می کند. سند رسمی سندی است که در دفتر اسناد رسمی ثبت می شود. اینگونه سندی توانایی اعتبار و لازم الاجرا است. سند رسمی نسبت به دو جانب و اشخاص ثالث توانایی اعتبار است و اگر کسی اعتراضی به آن دارد می تواند ادعای جعل کند.

لیست بهترین وکلای وکیل ثبتی ایران

برای در اختیار داشتن این لیست وارد صفحه لیست وکلای تهران شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا