علمی

بهترین روش افزایش سرعت سایت

بهترین روش افزایش سرعت سایت، یکی از مشکلاتی که اغلب مدیران سایت ها با آن رو به هستند بحث سرعت سایت می باشد. به خصوص اگر آن سایت یک سایت وردپرسی باشد به این دلیل معمولا استفاده زیاد از افزونه ها و قالب های آماده موجب کند شدن سایت می شود.

با این حال موضع سرعت سایت در سال های اخیر، اهمیتش چند برابر شده است. از جمله دلایل پر رنگ تر شدن اهمیت مبحث سرعت سایت و اینکه سرعت سایت باید خیلی خوب باشد بحث سئو و توجه مثبت گوگل به سایت هایی با سرعت مناسب می باشد. علاوه بر آن در سال های اخیر تحمل کاربران برای لود سایت های سنگین بسیار کاهش یافته است و همین موضوع باعث می شود که اگر سرعت سایت شما کند باشد، شما تعداد زیادی از کاربران خود را از دست دهید.

برای مطالعه » شرکت طراحی سایت در تهران

عوامل موثر در سرعت

باید بدانید که مبحث سرعت سایت یک موضوع فنی می باشد و بررسی این موضوعات در سایت نیاز مند دانش پایه از سایت و کلا سایت داری می باشد.

از جمله مهم ترین عوامل موثر در سرعت سایت به خصوص سایت های ورپرسی مواردی مانند موارد زیر است.

برای مطالعه » وب مستر

  • حجم بالای کد های css
  • حجم بالای کد های js
  • تعدد افزونه های بدون کاربرد و کم کاربرد(نتیجش میشه افزایش حجم کد های css و js)
  • کش نبودن سایت
  • استفاده از عکس های پر حجم
  • استفاده از فونت های متفاوت
  • عدم استفاده از lazy load
  • عدم بهینه سازی minify و inline کردن کد های html , css , js
  • استفاده از هاست هایی بی کیفیت
  • ارسال درخواست های متعدد به سرور
  • وجود کاربران آنلاین به صورت همزمان در سایت به تعداد بالا
  • برنامه نویسی نادرست

پیشنهاد ویژه » پشتیبانی سایت

پیشنهاد ویژه » برای بهینه سازی هر چه بهتر سرعت وب سایت وردپرسی خود پیشنهاد می کینم که با مراجعه به لینک زیر نصب و تنظیمات افزونه wp-rocket را به همراه فیلم آموزشی یاد بگیرید.

برای مطالعه » آموزش طراحی سایت رایگان

بالا بردن سرعت وردپرس

قبل از شروع آموزش مایلم چند نکته اساسی رو به شما برای بالا بردن سرعت سایت وردپرسی (بهینه سازی سرعت سایت وردپرسی). دستورالعمل هایی که به شما گفته می شود نیاز مند یک دانش فنی پایه از روند سایت سازی می باشد لذا بهتر است هنگام دنبال کردن راه کارهای افزایش سرعت سایت کمی دانش در خصوص مطالبی که به شما گفته می شود کسب کنید.

در روند آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس افزونه هایی هستند که با بهینه سازی برخی از فاکتور هایی که پیشتر گفته شد اقدام به بهینه سازی سرعت سایت شما می کنند. معمولا کارایی همه آن ها به یک صورت است اما هیچگاه اقدام به نصب چند افزونه برای بهینه سازی افزایش سرعت نکنید. افزونه ایی که ما برای افزایش سرعت سایت شما پیشنهاد می کنیم wp rocket می باشد.

البته اگر شما افزونه بهینه سازی بهتری می شناسید و یا از افزونه دیگری استفاده می کنید می توانید آن افزونه را حفظ کنید و موارد دیگر افزایش سرعت سایت وردپرسی را دنبال نمایید.

معیار ما در شرکت atgo برای سنجش سرعت سایت ها به خصوص سرعت سایت وردپرسی ابزار های google page speed insight و gtmetrix می باشد.

شما در ابتدا سرعت سایت خود را در این ابزار ها بررسی کنید و سپس پس از اعمال تغییرات و دستور العمل ها دوباره این تست را انجام دهید. لازم به ذکر است که ابزار google page speed insight در حقیق نیاز به تحریم شکن دارد.

هشدار: این یک مقاله آموزشی می باشد و توصیه های گفته شده در این نوشته کاملا اصولی و تست شده هستند، منتها باید توسط فردی انجام شود که به آن مسائل آشنا باشد. در صورت خرابی سایت شما atgo پاسخگو نمی باشد. در غیر این صورت شما می توانید با پرداخت هزینه ای اندک و تماس با شماره های درج شده در سایت با atgo تماس بگیرید و در این خصوص افزایش سرعت سایت وردپرسی مشاوره بگیرید.

برای مطالعه » گوگل یعنی چه

افزایش سرعت وردپرس سایت

خب شما می توانید بر اساس مراحل زیر قدم به قدم اقدام به افزایش سرعت سایت خود نمایید. فرقی نمی کند که کدام مرحله را انجام دهید.

  • تعداد افزونه ها را کم کنید
  • از یک قالب کم حجم و سبک استفاده کنید
  • از یک هاستیگ قدرتمند و یا یک cdn استفاده کنید
  • بهترین افزونه افزایش سرعت سایت را نصب کنید
    کش را فعال کنید
    فایل ای css را یکی کنید
    فایل های js را یکی کنید
    فایل های css و js را درون خطی کنید
    جاوااسکریپت را آخر سر لود کنید
    lazyload تصاویر را فعال کنید
    فونت های گوگل را حذف کنید
    امبد وردپرس را غیر فعال کنید
  • حجم تصاویر را کاهش دهید، فرمت تصاویر را تغییر دهید
  • از یک فونت در سایت خود استفاده کنید
  • یا ایکن هارا حذف کنید و یا اینکه استفاده از svg استفاده کنید
  • سورس های سایت را پیدا کنید و آنهایی که استفاده نمیشود را حذف کنید

برای مطالعه » آموزش تنظیمات وردپرس

تعداد افزونه ها را کم کنید

شاید شنیده باشید که همیشه باید در سایت های وردپرسی از حداقل تعداد افزونه ها استفاده کرد اما هیچ وقت متوجه نشده باشید که چرا. مگه افزونه چکاری انجام میده؟

خب من محمد یزدانی همیشه یه جمله دارم که میگه چیزی که برای همه هست برای همه نیست. اول باید بدونید که همه افزونه ها و کلا همه چی در سایت با کد ها ساخته میشه و حجم زیاد این کد ها باعث میشه که سرعت سایت شما مختل بشه. پس زمانی که تعداد افزونه ها زیاد میشه عملا حجم کد هایی که در صفحه سایت شما لود میشه افزایش پیدا می کنه و سایت شما کند میشه.

برای مطالعه » موتور جستجو چیست

این یک دلیل

دلیل بعدی که مربوط به جمله من هم می باشد این موضوع می باشد: فرض کنید شما به یه افزونه نیاز دارید. مثالا برای ساخت یک اسلایدر در یک صفحه از سایتتون مجبور می شوید یک افزونه نصب کنید و در اون صفحه استفاده می کنید. در این جا دو مشکل وجود داره. اول اینکه شما در یک صفحه از سایتتون از اون اسلایدر استفاده کردید اما کد های اون در کل صفحات سایت لود میشه و تاثیر گذار میشه.

و نکته دوم اینکه این افزونه اسلایدر طوری طراحی شده که تمامی نیاز های شمارو برطرف کنه در حالی که شما فقط یک اسلایدر ساده می خواهید! اما افزونه کلی قابلیت برای شما طراحی کرده که استفاده نمی کنید در حالی که تک تک این قابلیت هایی که در افزونه وجود داره و شما استفاده نمی کنید به معنای کد بیشتر و مختل شدن سرعت سایت وردپرسی شما است.

برای مطالعه » GTmetrix چیست

سوال اینجاست که راه کار چیه؟

همیشه در قدم اول باید به یه جاروکشی حسابی انجام داد. یعنی بیایید و افزونه هایی که نیازی ندارید رو غیر فعال کنید و حذفشون کنید. اون هایی هم که نیاز کمی بهشون دارید رو باز هم حذفشون کنید. اون دسته از افزونه هایی هم که نیاز دارید اما مخاطب سایت شما استفاده نمیکنه رو شناسایی و حذف کنید.

اگر کاربرد افزونه ای رو نمیدونید چه. اونو ابتدا غیر فعال کنید و سپس سایت رو بررسی کنید و ببینید که سایت دچار تغییر شده یا نه. اگر دیدید تغییر خاصی در سایت رخ نداد اون رو حذف کنید.

هیچ وقت نگذارید که تعداد افزونه های سایت شما از 8 یا 9 تا بیشتر بشه.

برای مطالعه » کابینت چوبی

از یک قالب کم حجم و سبک استفاده کنید

اگر سایت خود را به تازگی ساختید و یا از صفحه ساز المنتور استفاده می کنید و با مشکل سرعت مواجه هستید بهتر است پس از پاکسازی قسمت افزونه ها اقدام به تغییر قالب سایت خود به یک قالب سبک و کم حجم نمایید. این کار می تواند تا حد زیادی روی سرعت سایت شما تاثیر گذار باشد.

پیشنهاد ویژه » بهترین شرکت سئو در تهران ، بهینه سازی صفحات وب سایت شما را با توجه به جدیدترین آپدیت های موتور های جستجو انجام می دهد.

از یک هاستیگ قدرتمند و یا یک cdn استفاده کنید

هاست فضایی است که محتویات سایت شما در آن قرار می گیرد و از طریق کاربر عملا زمانی که وارد سایت شما می شود اقدام به مشاهده محتویات هاست می کند. بدیهی است که هرچقدر که قدرت هاست بیشتر باشد و منابع آن نیز قویتر باشد سرعت سایت شما بسیار بهتر می شود. یک هاست خود می تواند تا 40 درصد در لود شدن سایت شما تاثیر گذار باشد.

اگر از سایت های وردپرسی استفاده می کنید می توانید اقدام خرید هاست های وردپرسی از شرکت های معتبر ارائه هاستینگ مانند ایران سرور استفاده نمایید.

اما در صورتی که نمیخواهید هاست کنونی سایت خود را تغییر دهید و یا هزینه ای از این بابت بکنید بهتر است از یک cdn استفاده کنید.

برای مطالعه » کابینت شرکتی

استفاده از cdn چند مزیت دارد که مهم ترین آن این موضوع می باشد که با استفاده از شبکه توضیع محتوا یا cdn دیگه همه فشار روی سرور سایت شما نیست. به همین دلیل اگر از یک هاست کم قدرت استفاده می کنید استفاده از یک cdn به شما این اجازه رو میده که برخی از فرایند های خوندن مطالب سایت و لود شدن سایت از طریق سرور شما انجام نشه و از یک سرور قدرتمند در یک جای دیگه جهان خونده بشه.

حالا به چه صورت این اتفاق می افته؟ به این صورت که سایت شما روی این سرور ها کش میشه و زمانی که کاربر وار سایت شما میشه عملا چیزی که به کاربر نمایش داده میشه اطلاعات کش شده از یک سرور قدرتمند در یک جای دیگه جهان هست نه یک سرور کند و کم سرعت در ایران! پس بهتره از یک cdn برای سایت خود استفاده کنید.

یکی از معروف ترین cdn های جهان cloudflare می باشد که می توانید با کمی جستوجو در اینترنت از نحوه استفاده از آن در بستر سایت خود برای افزایش سرعت سایت وردپرسی مطلع شوید.

نصب افزونه افزایش سرعت سایت

با فراگیر شدن مشکل سرعت سایت بسیاری از توسعه دهندگان اقدام به ساخت افزونه هایی برای بهینه سازی سرعت سایت کرده اند. اما اینکه بهترین افزونه افزایش سرعت سایت کدام است نمی توان نظر قطعی داد.

افزونه های افزایش سرعت سایت برخی فعالیت فعالیت هایی را که موجب بهینه سازی سرعت سایت شما می شود را انجام می دهند. فعالیت هایی مانند فعالیت های زیر توسط افزونه ها انجام میشود. نکته: هیچگاه از دو افزونه بهینه ساز سرعت سایت به صورت همزمان استفاده نکنید.

  • کش را فعال کنید
  • فایل ای css را یکی کنید
  • فایل های js را یکی کنید
  • فایل های css و js را درون خطی کنید
  • جاوااسکریپت را آخر سر لود کنید
  • lazyload تصاویر را فعال کنید
  • فونت های گوگل را حذف کنید
  • امبد وردپرس را غیر فعال کنید

افزونه ای که ما به شما پیشنهاد می کنیم که سرعت سایت شما رو تا حد مناسبی بهینه می کنه و تمامی خدمات بالا رو به شما ارائه میده و کلی خدمت دیگه و ویژگی دیگه هم به شما ارائه میده افزونه wp rocket هستش. پس از نصب این افزونه می توانید با تغییر تنضیماتش اقدام به دریافت بهترین نتیجه از نصب یک افزونه بهینه ساز وردپرس کنید.

شما می توانید در این نوشته نحوه نصب و تنظیمات wp rocket را برای بهینه سازی سرعت سایت خود مشاهده نمایید.

برای مطالعه » کابینت پولیشی

کاهش حجم تصاویر برای بهینه سازی سرعت سایت وردپرسی

یکی از مهم ترین فاکتور های بهینه سازی سایت ورپرسی در حقیقت بهینه سازی تصاویر آن می باشد. عملا هرچه حجم تصاویر بیشتر باشد با توجه به سرعت اینترنت زمان بیشتری را برای لود شدن در صفحه از کاربر می گیرد. لذا این موضوع بسیار مهمی است که حجم تصاویر را به خصوص تصاویری که در اوایل یک صفحه وجود دارند را کاهش دهید.

برای کاهش دادن حجم تصاویر کافی است که آن را دانلود کنید و با استفاده از نرم افزار فتوشاپ و یا دیگر نرم افزار های کاهش حجم عکس اقدام به کاهش دادن حجم آن عکس نمایید. سپس عکس کم حجم شده را دوباره در سایت آپلود کنید و تصویر جدید را جایگزین تصویر قدیمی نمایید.

اما حجم عکس در صفحه چقدر باید باشد. معمولا تصاویر بزرگ در سایت نباید حجمشان بیشتر از ۱۰۰ کیلوبایت باشد. به خصوص تصاویری که در ابتدای صفحه وجود دارند به این علت که در همین ابتدا لود می شوند. حال برای شناسایی تصاویر پرحجم در سایت می توانید وارد سایت خود شوید و روی صفحه کلید راست کرده و گزینه inspect را بزنید. سپس وارد تب network شوید و یک بار کلید ctrl + f5 را بزنید.

برای مطالعه » چیدمان دفتر کار

از میان آیتم های موجود روی گزینه img بزنید تا تنها تصاویر لود شوند. حال می توانید تصاویر پرحجم را مشاهده کنید. آن هایی که حجمشان بیشتر از حد معمول است را در صفحه پیدا کرده و دانلود کنید و مابقی عملیات را روی آن عکس و دیگر تصاویر شناسایی شده انجام دهید.

از یک فونت در سایت خود استفاده کنید

بسیاری از افراد میان و از چندین و چند فونت در سایت خود استفاده می کنند. این موضوع هم تاثیر بسیار زیادی در سرعت سایت شما داره. یعنی هرچقدر شما از فونت های بیشتری در سایت خود استفاده کنید سرعت سایتتون بیشتر تحت تاثیر قرار می گیره. مثالا خیلیا میان از یک فونت مثالا ایران سنس انواع light – black – italic – regular – medium رو لود می کنند در حالی که تنها فونت regular کافی بود که لود و استفاده بشه.

برای شناسایی فونت هایی که در سایت لود می شوند می توانید مانند قسمت قبل روی صفحه کلید راست کرده و روی گزینه inspect بزنید و در صفحه باز شده وارد تب network شوید و کلید های ترکیبی ctrl + f5 را بزنید. پس از رفرش شدن صفحه اینبار روی گزینه Font بزنید تا فونت هایی که در صفحه لود می شوند را مشاهده نمایید.

برای مطالعه » چیدمان منزل

حذف آیکن ها

اگر شما یک توسعه دهنده هستید این مطلب بیشتر برایتان کاربرد خواهد داشت. باید بدانید که معمولا برای درج آیکن ها در سایت از کتابخانه های آیکن استفاده می شود.

کتاب خانه های آیکن دارای تعداد وسیعی از آیکن ها می باشند و همگی آن ها به عنوان یک فونت به سایت شما اضافه می شوند درحالی که شما در یک سایت حداکثر از ۱۰ یا ۱۵ تای آن ها استفاده نمایید. از این جهت بهتره که کلا استفاده از آیکن ها در سایت رو بیخیال بشوید و به یک توسعه دهنده بگید که ایکن هارو از روی سایت شما برداره و به جاش از تصاویر svg استفاده کنه. اینطوری دقیقا چیزی که شما می خواهید لود میشه و کد ها و فونت ها و آیکن های اضافی که سرعت سایت رو دچار مشکل می کنند در سایت لود نمی شوند.

برای مطالعه » طراحی و ساخت روف گاردن

حذف سورس های بلااستفاده و یا کم کاربرد

شاید بیشترین چیزی که در سرعت سایت های وردپرسی تاثیر گذار است در حقیق تعداد زیاد سورس ها و کد های js و css می باشد که به سمت سرور فرستاده می شوند و با علاوه بر اینکه سرور رو کند می کنند مرورگر کاربر هم توانایی رندر کردن و خواندن سریع همه آن ها را ندارد. از این رو زمانی که شما سورس ها و کد های بدون استفاده و یا کم استفاده شده در سایت رو شناسایی و حذف کنید عمالا تا ۵۰ درصد به افزایش سرعت سایت وردپرسی خود کمک کرده اید.

متاسفانه این قسمت یک آموزش برای کسانی هست که به زبان برنامه نویسی php مسلط هستند. پس اگر شما به این زبان مسلط نیستید می توانید از طریق مشاوران atgo به راحتی اقدام به افزایش سرعت سایت وردپرسی خود کنید. برای این کار با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

در ابتدای این آموزش شما باید همه سورس هایی که در صفحه لود می شوند را مشاهده کنید. وسپس با آزمون و خطا و حذف برخی از آن و مشاهده تاثیر آن در سایت اقدام به شناسایی سورس هایی که بدون کاربرد هستند نمایید و آن را حذف کنید.

برای مشاهده تمام سورس هایی که در صفحه لود می شوند می توانید تکه کد زیر را به فایل functions.php قالب خود اضافه نمایید و آن را ذخیره کنید. سپس صفحه اصلی سایت خود را رفرش کنید. حالا در پایین صفحه می توانید تمامی سورس هایی که در صفحه لود می شوند را مشاهده کنید.

add_action('wp_footer', function(){
	global $wp_scripts, $wp_styles;
	echo '<h1>scripts</h1><pre>';
	print_r($wp_scripts->queue);
       echo '</pre><h1>styles</h1><pre>';
	print_r($wp_styles->queue);
        echo '</pre>';
});

منبع :

atgo.ir/افزایش-سرعت-سایت-وردپرس/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا