وکالت

قسطی کردن مهریه عندالاستطاعه

از آنجا که بحث مهریه در قانون جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، دانستن شرایط و ضوابط آن و همچنین قوانین جدیدی که در رابطه با مهریه و گرفتن آن تصویب شده است برای تمامی افراد ضروری می باشد. اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که قسط بندی مهریه چگونه انجام می شود؟ با ما همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم به صورت جامع نحوه قسط بندی مهریه و پیش قسط مهریه را مورد بررسی قرار دهیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. مهریه چیست
  2. شرایط قسطی کردن مهریه
  3. قانون جدید تقسیط مهریه
  4. جدول اقساط مهریه ۱۴۰1
  5. حدود اقساط مهریه
  6. پیش قسط مهریه چیست
مهریه چیست
مهریه چیست

مهریه چیست

هنگام نکاح عقد، یکی از مواردی که باید در عقدنامه ذکر شود مهریه می باشد، مهریه به معنای مال منقول و یا غیر منقولی می باشد که هنگام نکاح مرد متعهد می شود که در هر زمان که زن اقدام که دریافت آن کرد به آن بپردازد.

مهریه میتواند مالی مانند طلا و سکه و همینطور غیر مالی مانند گل و.. باشد، لازم به ذکر است اگر میخواهید بعدا پشتوانه ای داشته باشید و یا مهریه خود را به اجرا بگذارید، در کشور ایران مهریه شما باید مالی و منقول باشد تا بتوانید آن را به اجرا گذاشته و از همسر خود دریافت کنید.

بهترین مهریه چیست” یکی از انواع مهریه مهر المسمی می باشد که در این نوع مهریه مال در حین عقد نکاح دایم، با توافق طرفین به عنوان مهریه زوجه تعیین می شود. بیشتر شاهد این نوع مهریه در کشور مسلمان ایران هستیم که بهترین مهریه تعریف شده است. پیشنهاد میشود حتما قبل از تعیین مهریه تحقیق در مورد مهریه و انواع آن را فراموش نکنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به وکیل مهریه رایگان احتیاج دارید، همین حالا از خدمات مشاوره حقوقی دفتر وکالت تهران استفاده کنید. ما بهترین وکیل خانواده در تهران را در اختیار شما قرار خواهیم داد. 02188939832 و 09127654109

مهریه میتواند عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه باشد،مهریه مالی می باشد که هنگام عقد مرد متعد میشود هر گاه زن اقدام به دریافت آن کرد، به او بپردازد قسطی کردن مهریه یکی از راهکار ها برای پرداخت این نوع مهر می باشد. مهریه انواع گوناگونی دارد که میتوانید انواع مهریه را در مقاله مهریه چیست مطالعه کنید.

مهریه عندالمطالبه در واقع نوعی از مهریه می باشد که در آن هرگاه زن خواست بتواند مهریه خود را از مرد دریافت کند، مهریه عندالاستطاعه متناسب با دارایی های مرد مورد نظر گرفته میشود و هرگاه مرد توانایی پرداخت ان را داشت زن میتواند مهریه خود را دریافت کند.

مهریه عندالاستطاعه نوعی از مهریه می باشد که طی آن مرد تنها در شرایطی که توانایی مالی برای پرداخت مهریه را داشته باشد، مهریه را یکجا پرداخت میکند و زن حق جاب مرد را در این نوع مهریه نخواهد داشت. میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این نوع مهریه، مقاله ی مهریه عندالاستطاعه را مطالعه نمایید.

قسطی کردن مهریه عندالاستطاعه
قسطی کردن مهریه عندالاستطاعه

قسطی کردن مهریه عندالاستطاعه

چنانچه نوع مهریه عندالاستطاعه باشد طبق قانون جدید مهریه عندالاستطاعه، زن در صورتی می تواند مهریه را دریافت کند که مالی به غیر از مستثنیات دین، به دادگاه و اجرای ثبت برای توقیف معرفی کند.

البته این مال می تواند منقول مانند خودرو، وجه نقد حساب بانکی و یا مال غیر منقول مثلا ملک باشد. اگر زوج کارمند باشد توقیف ۴/۱ یا ۳/۱ حقوق با توجه به فرزند داشتن او امکان پذیر خواهد بود. آنچه در مهریه عندالاستطاعه حائز اهمیت است این است که اعمال ماده ۳ قانون محکومیت های مالی یعنی همان جلب زوج وجود ندارد و دادخواست اعسار از پرداخت مهریه نیز در این مورد معنایی نخواهد داشت.

مهریه متناسب با نوع تعهد پرداخت قوانین متفاوتی دارد، همانطور که میدانید مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد که هرکدام قوانین و شرایط خاص خود را دارند. برای اینکه بخواهیم قوانین مهریه را بیان کنیم باید ابتدا نوع مهریه را مشخض کنیم. اگر مهریه عندالمطالبه باشد قوانین مربوط به خود را دارد و با قوانین مهریه عندالاستطاعه متقاوت می باشد. تمامی قوانین مربوط به مهریه را میتوانید در قانون جدید مهریه 1401 مطالعه فرمایید.

شرایط قسطی کردن مهریه
شرایط قسطی کردن مهریه

شرایط قسطی کردن مهریه 1401

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، برای گرفتن مهریه قوانینی وجود دارد که متناسب با نوع مهریه ی انتخابی هنگام عقد متفاوت می باشد، یکی از راهکار هایی که پیش روی مردان در رابطه با مهریه دادن قرار گرفته است قسطی کردن مهریه می باشد، قسطی کردن مهریه توسط دادگاه صورت میگیرد و باز هم شرایط خاص خود را دارا می باشد. شرایط و مراحل تقسیط و تعدیل مهریه را در بخش زیر قرار داده ایم.

در این بخش شرایط قسطی کردن مهریه را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم:

بر اساس ماده 65 قانون اجرای احکام مدنی، شرایط قسطی کردن مهریه 1401 شامل موارد زیر است :

الف ) منزل مسکونی که در شأن محکوم علیه در حالت اعسار او باشد ؛

ب ) اثاث و اسباب مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل یا خانواده وی لازم است

ج ) آذوقه موجود در منزل ، به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی ، برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می شود.

د ) کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق ، متناسب با شان آنها.

هـ ) وسایل و ابزار کار کسبه ، پیشه وران ، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آن ها و افراد تحت تکفل شان ضروری است.

و ) تلفن مورد نیاز مدیون.

ز ) مبلغی که در ضمن عقد اجاره ، به موجر پرداخت می شود ، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره بها ، بدون آن ، موجب عسر و حرج و سختی برای محکوم علیه گردد و ملک اجاره ای ، مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شان او نباشد.

نمونه درخواست قسطی کردن مهریه

ریاست محترم دادگاه های عمومی شهرستان …….

با سلام احتراما به استحضار می رساند: اینجانب با خوانده به موجب عقدنامه شماره …….. مورخ …….. ثبت شده در دفترخانه …….. عقد ازدواج دایم با مهریه ای به میزان ….. ریال منعقد کرده ایم و بر اساس دادنامه شماره ……. صادره از شعبه ……… دادگاه خانواده، محکوم به پرداخت شده ام هرچند پرداخت مهریه ما فی الذمه تعهد گردیده است ولی نظر به این که در حال حاضر به جهت مشکلات متعدد و یا عدم دسترسی به اموالم توان پرداخت مهریه را ندارم فلذا با توجه به مدارک تقدیمی مستندا به ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 1393 صدور حکم اعسار از پرداخت مهریه و نیز تقسیط مهریه مورد استدعاست.

قانون جدید تقسیط مهریه

طبق قانون جدید تقسیط مهریه، در مواردی که مهریه مالی معین و مشخص نباشدچه در عقد موقت و چه در عقد دائم، همچون دیگر دیونی که در قرارداد‌های مالی وجود دارد، در چارچوب تعهد مرد قرار می‌گیرد و بایستی نسبت به پرداخت آن به زن اقدام کند. در چنین شرایطی زوجه این حق را دارد که به دادگاه خانواده و یا دفاتر ثبت مراجعه نموده و مهریه خود را به اجرا بگذارد.

بر اساس جدید ترین قانون مهریه در سال 1401 و پاسخ سوال اقساط مهریه چقدر است، در عقد موقت که عقد نامه به عنوان یک سند عادی به حساب می آید، زوجه جهت مطالبه مهریه خود از همسرش باید به دادگاه مراجعه کرده و اقدام به تقدیم دادخواست مطالبه مهریه کند.
به طور کلی قانونگذار مقرر داشته است که در صورت وجود سرمایه و اموال زوج به غیر از مواردی که به عنوان استثنا در قانون لحاظ شده است به عنوان مثال خانه ای که مرد در آن سکونت دارد، وسیله امرار و معاش و غیره، میزان مهریه اهمیتی ندارد و وصول مهریه از اموال مربوطه مرد صورت میگردد.
در بسیاری از موارد و به دلیل عدم تمکن مالی زوج در خصوص پرداخت مهریه، داددگاه رای به حبس مرد می‌دهد. در این موارد قانون به جهت حل این مشکل متداول و احقاق حق زوجه از جهت دریافت مهریه امکان تقسیط مهریه را در نظر گرفته است.

جدول اقساط مهریه ۱۴۰1
جدول اقساط مهریه ۱۴۰1

جدول اقساط مهریه ۱۴۰1

قسط‌بندی کردن مهریه به عوامل متفاوتی بستگی دارد و درصورت درخواست طلاق از طرف مرد آیا مهریه تقسیط میشود. از جمله این موارد می‌توان به توانیی مالی مرد و همینطور میزان درآمدی که در ماه دارد و هزینه‌های زندگی خود مرد و خانواده وی اشاره داشت. مهریه باید به‌گونه‌ای پرداخت شود که مرد توانایی مالی پرداخت آن را داشته باشد، پس جدول اقساط مهریه ۱۴۰1 برای هر فردی متناسب با توانایی او در پرداخت ان متغیر می باشد.

اعسار مهریه به این معنی می باشد که اگر ثابت شد مرد توانایی پرداخت مهریه زن را ندارد دادگاه مهریه را به صورت اقساطی تقسیم بندی کرده و مرد به صورت قسطی مهریه را میتواند پرداخت کند.وقتی که مرد به پرداخت مهریه به زن محکوم می شود در صورت عدم توانایی در پرداخت مهریه باید دادخواست اعسار خود را تقدیم به دادگاه کند و دادگاه موضوع اعسار مهریه را مورد تحقیق قرار می دهد و در صورت اثبات اعسار پرداخت مهریه برای مرد را تقسیط خواهد کرد.

در قوانین مربوط به مهریه و نحوه تقسیط مهریه میزانی برای اقساط مهریه مشخص نشده است. حتی ملاک و معیاری هم برای تعیین آن مشخص نگردیده است. در این باب تماما اختیار و اراده قاضی رسیدگی کننده تعیین کننده مبلغ اقساط مهریه می باشد.

حدود اقساط مهریه
حدود اقساط مهریه

حدود اقساط مهریه

تا پیش از سال 1400 قانون جدیدی در خصوص محدود شدن مطالبه مهریه به 110 سکه تصویب شد، اما باید بگوییم که اغلب مردم در این خصوص اشتباه فکر می کنند چرا که آن ها فکر میکنند که دیگر مهریه بیش از 110 سکه قابل وصول نمی باشد و مهریه سالی یک سکه است. طبق این قانون مرد اگر 110 سکه یا اقساط آن را پرداخت نکند می توان برای او حکم جلب گرفت و بیشتر از 110 سکه نیز به شرط دارا بودن زوج قابل مطالبه می باشد

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که افراد در ذهن خود دارند این است که مهریه به چه طریقی قسط بندی می شود؟ افزایش بی رویه قیمت سکه باعث شد تا حتی قانون 110 سکه نیز تاثیر چندانی در راستای حبس زدایی نداشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد دیگری در دست بررسی قرار گرفته تا میزان حداقل سکه هایی که به موجب آن حکم جلب و نهایتاً زندانی شدن زوج را در پی داشت به 14 سکه کاهش پیدا کند.

به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور شاهد تصویب این قانون نیز باشیم. به هرحال به نظر می رسد در کنار قانون تعدیل مهریه باید منتظر قوانین جدیدتر همانند قانون فوق و محدود شدن مطالبه مهریه به 14 سکه نیز باشیم.

پیش قسط مهریه چیست

زمانی که زن برای گرفتن مهریه اقدام می کند و مستندات و شواهد خود را به دادگاه ارائه می دهد نوبت به حکم قتضی و دادگاه می رسد. در این مواقع دادگاه پس از بررسی های موجود و محاسبه ی دارایی ها و حقوق مرد برای پرداخت مهریه حکم صادر خواهد کرد.

اگر پیش قسط مهریه پرداخت نشود در این زمان در ابتدا مبلغی را به عنوان پیش قسط مشخص کرده و بعد از آن با قسط بندی کردن مابقی مهریه مبلغی را به عنوان ماهیانه برای مرد تعیین می کند.

مدت زمان پرداخت پیش قسط مهریه پیش قسط مهریه بر اساس دارایی های مرد از جمله: حقوق ماهیانه و درآمد او در سال و هم چنین نظر قاضی تعیین می شود و به زن پرداخت خواهد شد.

در خصوص پیش قسط مهریه کارمندان در انتها این قاضی است که بعد از بررسی تمام عوامل و شرایط موجود رای نهایی را صادر می کند. اگر مرد بگوید پیش قسط مهریه ندارم در صورتی که طرفین به رای نهایی قاضی معترض باشند می توانند با ارائه در خواست تجدید نظر جلسات دیگری را نیز در خصوص تقسیط مهریه برپا کنند.

سوالات متداولمنظور از حکم اعسار چیست؟

به موجب حکم اعسار مرد توانمندی پرداخت مهریه را به صورت یک جا ندارد و برای آن به عسر و حرج میوفتد. برای تقسیط مهریه دریافت حکم اعسار نیاز است.مدارک لازم برای دریافت حکم اعسار چیست ؟

مدارکی مانند فیش حقوقی ، گزارش گردش حساب و لیست مال و اموال میتواند برای دریافت حکم اعسار تعیین کننده باشد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا