فراموشی رمز ورود؟
عضویت در سایت
   YourNameSite RSS  YourNameSite RSS
به وب سایت دکتر محمود نگهبان سلامی خوش آمدید.

نگهبان سلامی: نارضایتی معلمان از اجرای ناقص طرح نظام رتبه‌بندی/کمیسیون آموزش مجلس گلایه‌های متعددی دریافت کرده است

    خبرگزاری خانه ملت، گروه فرهنگی- نظام جامع رتبه‌بندی معلمان در حالی ابتدای تیرماه سال 92 و در آخرین روزهای کاری دولت دهم تصویب و ابلاغ شد که آموزش و پرورش موظف به اجرای آن حداکثر در طول مدت 3 سال بود.

    اما با وجود آنکه این طرح سومین سال تصویب خود را پشت سر می‌گذارد هنوز در  اجرای فاز نخست ناکام مانده است و مجلسیان و دولتمردان، دلیل این ناکامی و اجرای ناقص را نبود "منابع مالی" لازم می‌دانند. هرچند به گفته کارشناسان، رتبه‌بندی معلمان وسعت و عمق وسیع‌تری از ارتقای معیشت آن‌ها دارد، با این وجود همواره این سوال مطرح است که چطور طرحی که منابع مالی آن پیش‌بینی و کنار گذاشته نشده، "تصویب" شده و در مسیر "اجــرا" قرار می‌گیرد.

    بر اساس مصوبه دولت، افزایش انگیزه و کارایی معلمان در انجام وظایف و اثربخشی فعالیت‌های آنان برای شکوفا شدن شایستگی‌های دانش‌آموزان، ارتقای منزلت اجتماعی و صلاحیت و مرجعیت علمی و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و بالابردن سطح معیشت آنان و ... از جمله اهداف تصویب طرح نظام جامع رتبه‌بندی معلمان است.

    اما عدم اجرای این طرح برای معلمان پیمانی و اجرای ناقص و توأم با تبعیض آن برای فرهنگیان رسمی پس از 3 سال، صدای اعتراض آن‌ها را بلند کرده و نمایندگان پیشنهاد ارسال نامه از سوی معلمان معترض به کمیسیون آموزش و تحقیقات را به منظور رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و با هدف اختصاص ردیف بودجه برای آن‌ها داده‌اند؛ البته رفتن به سمت درآمدزایی را راه‌حل دیگری برای برون‌رفت از مشکلات آموزش و پرورش می‌دانند.

    بنابراین گزارش؛ سیدجواد ابطحی، محمد بیرانوندی، سیدحمایت میرزاده و محمود نگهبان‌سلامی در رابطه با طرح نحوه اجرای طرح رتبه بندی و چگونگی رفتن به سوی اجرای کامل آن توضیح می‌دهند.

    میرزاده: اقدامات پراکنده در قالب طرح رتبه‌بندی معلمان جا نمی‌گیرد/ معلمان باید مزایای اعضای هیأت‌علمی را دارا شوند

    همچننی سیدحمایت میرزاده در خصوص اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به خانه ملت، گفت: تحقق طرح رتبه‌بندی معلمان انتظار به حق فرهنگیان است اما با توجه به میزان آنچه در رسانه‌ها مطرح شده باید اذعان کرد که این قانون به صورت کامل اجرایی نشده و ناقص است.

    نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش در کشور در اولویت قرار ندارد، اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش در اولویت باشد قطعا معلمان بیشتر مورد توجه قرار می گرفتند و شأن این افراد بیشتر حفظ می‌شد.

    وی با تاکید بر اینکه در سایر ادارات افزایش حقوق را در قالب عناوین مختلف پرداخت می‌کنند، ادامه داد: اما در آموزش و پرورش گفته می‌شود در چارچوب طرح رتبه‌بندی معلمان است.

    میرزاده با اشاره به اینکه قانون خدمات کشوری نیز برای معلمان به طور کامل اجرایی نشده است، افزود: برخی از اموری که عنوان شده در طرح رتبه‌بندی معلمان اجرایی می‌شود همان موضوعاتی است که باید در قانون خدمات کشوری برای فرهنگیان لحاظ می‌شد.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه باید با افراد تحصیل‌کرده در آموزش و پرورش مانند افرادی که دکتری، فوق‌لیسانس و غیره دارند همانند اساتید دانشگاه رفتار شود، اظهارکرد: بر اساس طرح رتبه بندی معلمان این مهم محقق خواهد شد و باید مزایای هیأت علمی و غیره نیز شامل این افراد شود.

    سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظارت گوناگونی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان وجود دارد و باید اذعان کرد که اجرای درست این طرح موجب افزایش کیفیت عرصه آموزش خواهد شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه اقدامات پراکنده موجب نارضایتی معلمان شده از این رو طرح رتبه‌بندی معلمان باید به طور یکپارچه، کامل و سریع انجام شود.

    نگهبان سلامی: نارضایتی معلمان از اجرای ناقص طرح نظام رتبه‌بندی/کمیسیون آموزش مجلس گلایه‌های متعددی دریافت کرده است

    بنابراین گزارش؛ محمود نگهبان سلامی نیز ضمن اشاره به اجرای ناقص طرح نظام رتبه بندی معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش به خانه ملت، گفت: اجرای کامل این طرح موجب ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان خواهد شد زیرا مفاد در نظر گرفته شده مترقی بوده و با توجه به ظرفیت و جایگاه معلمان، به مسائل مختلفی پرداخته شده است.

    نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پراکندگی در اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان موجب نارضایتی این قشر از جامعه شده است، تصریح کرد: تاکنون گلایه‌های متعددی از اجرای ناقص این طرح، وضعیت معیشتی و غیره به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

    افزایش حقوق معلمان در راستای طرح نظام رتبه بندی نبوده است

    وی با بیان اینکه موضوع معیشت معلمان نیز در طرح نظام رتبه بندی مورد توجه قرار گرفته است، اظهارکرد: البته باید اذعان کرد اقداماتی درخصوص افزایش حقوق معلمان با توجه به نظام پرداخت هماهنگ انجام شد که مسئولان عنوان کردند این افزایش حقوق براساس طرح نظام رتبه بندی معلمان بوده است در حالی که موضوع مورد تاکید در طرح مذکور این چنین نیست.

    نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بر اساس طرح مذکور معلمان در سطوح مختلفی دسته بندی می‌شوند، ادامه داد: بنابراین معلمان بر اساس تجربه، سابقه و غیره تقسیم بندی خواهند شد.

    نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به اجرای به موقع این طرح اهتمام جدی داشته باشند، خاطرنشان کرد: اجرای صحیح و کلی طرح نظام رتبه بندی افزایش انگیزه معلمان را رقم خواهد زد و در این میان موجب بنیادین در عرصه آموزش و پرورش کشور خواهد شد.

    ابطحی: محدودیت مالی، علت گنجانده نشدن معلمان پیمانی در طرح رتبه‌بندی فرهنگیان

    سیدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان برای استخدامی‌های پیمانی آموزش و پرورش، گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان به دلیل منابع محدود آموزش و پرورش فعلا برای معلمان رسمی اجرا شده؛ اگرچه هنوز تمامی معلمان رسمی نیز مشمول آن نشده‌اند، ضمن آنکه افرادی که به صورت پیمانی استخدام می‌شوند به لحاظ قانونی تا 7 سال برای رسمی شدن آن‌ها فرصت است لذا استخدام رسمی، معلمان پیمانی سال 89 به تعویق نیفتاده است.

    نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی به معلمان پیمانی آموزش و پرروش که خواهان اجرای طرح رتبه‌بندی درباره خود هستند، پیشنهاد کرد تا درخواست خود را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کنند تا کمیته آموزش و پرورش آن را مورد بررسی قرار داده و سازمان برنامه و بودجه را به منظور اختصاص ردیف بودجه برای آن‌ها متقاعد کند.

    وی با بیان اینکه برای معلمان پیمانی فعال در روستا یک سال تعجیل در سنوات در نظر گرفته شده است چراکه شرایط کاری سخت‌تری دارند، اما تبعیض در ارائه خدمات به معلمان نقاط محروم، قابل پیگیری است، گفت: ایجاد صلاحیت‌های حرفه‌ای و ایجاد انگیزه برای مطالعه بیشتر در میان معلمان هدف اصلی رتبه‌بندی بود.

    ابطحی با بیان اینکه اگر پیشنهادات کمیسیون آموزش و تحقیقات در کمیسیون تلفیق تصویب شود ارتقاء صلاحیت‌های معلمان و معیشت آن‌ها مشاهده خواهد شد اما گویا کمیسیون تلفیق با برخی از پیشنهادات موافقت نکرده، اضافه کرد: طرح دیگری باعنوان پشتیبانی از آموزش و پرورش نیز دردست بررسی است لذا می‌توان این طرح را نیز برای برون‌رفت آموزش و پرورش از مشکلات موجود به جریان انداخت.

    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: اگر درصدی از درآمد وزارتخانه‌های دیگر که همگی وامدار آموزش و پرورش هستند به این وزارتخانه تعلق بگیرد، بسیاری از مشکلات آن حل خواهد شد چراکه 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

    بیرانوندی: طرح‌های روی میز برای تحول در معیشت معلمان/ مشکلاتی در اجرای فاز اول رتبه‌بندی فرهنگیان دیده می‌شود

    همچنین محمد بیرانوندی با اشاره به عدم اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان برای استخدامی‌های پیمانی آموزش و پرورش به خانه ملت، گفت: طرح رتبه‌بندی حتی در فاز اول نیز به طور کامل اجرا نشده و آموزش و پرورش آن را تاکنون لنگان لنگان جلو برده است، چراکه اگر این طرح به درستی اجرا شده بود در برنامه ششم به اجرای آن تاکید و جهت رفع نواقص آن برنامه ارائه نمی‌شد.

    نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، نداشتن بودجه و فرصت کافی را از دلایل اصلی عدم اجرای کامل و دقیق طرح رتبه‌بندی معلمان دانست و افزود: مسئولان آموزش و پرورش آنچه تاکنون اجرا شده را تنها درصدی از اجرای کامل رتبه‌بندی می‌دانند که این درصد شامل بخشی از جامعه فرهنگیان و بخشی از مطالبات می‌شود.

    وی تاکید کرد: اگرچه قرار بود؛ رتبه‌بندی معلمان در سال جاری وارد فاز دوم شود، اما متاسفانه به دلیل مشکلات ایجاد شده بر سر راه فاز اول این طرح به مراحل بعدی نرسیده است. 

    رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: افزایش کیفی معیشت نمایندگان موضوعاتی است که سال‌های قبل از انقلاب نیز مسئله بوده و متاسفانه همیشه در حق این قشر مهم و تاثیرگذار جامعه کوتاهی و اجحاف شده است؛ هرچند هر از گاهی با آمدن یک دولت جدید تغییراتی در وضعیت‌شان ایجاد می‌شود، اما این وضعیت هنوز با دیگر نیروهای دولتی برابری نمی‌کند.

    بیرانوندی با بیان اینکه مجلس طرح‌هایی برای تحول در معیشت معلمان آموزش و پرورش در دست دارد، اضافه کرد: با این وجود رفتن به سمت درآمدزایی اصلی‌ترین راه فائق شدن بر مشکلات متعدد این وزارتخانه است.

    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: تکمیل یا ارتقای حقوق معلمان، حل مشکلات مسکن، ارتقای کیفی صندوق ذخیره فرهنگیان و کمک به حل مشکلات معیشتی معلمان مطالباتی است که باید اولویت دولت و مجلس باشند./

    پایان پیام

» بازگشت | تاریخ : 1395/09/13 - 13:24 | توسط : admin | بازدیدها : 492 | نظرات :

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

2013 © Design : khafhosting.ir | سرویس RSS خبری : RSS خبریRSS خبری | طراحی ومیزبانی:خواف هاستینگ 09334732030