وکالت

 فرم درخواست تقسیط مهریه 

اعسار مهریه به این معنی می باشد که هنگامی که مرد توانایی پرداخت مهریه زن را به صورت یکجا نداشته باشد، اقدام به اعسار و تقسیط مهریه میکند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با قانون جدید اعسار مهریه و شرایط و ضوابط آن آشنا شوید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. اعسار مهریه چیست
  2. قانون جدید اعسار مهریه
  3. اعسار مهریه چقدر طول میکشد
  4. نمونه دادخواست اعسار مهریه
  5. وکیل اعسار مهریه
  6. سوالات متداول
اعسار مهریه چیست
اعسار مهریه چیست

اعسار مهریه چیست

همانطور که بالاتر نیز گفته شد اعسار مهریه به این معنی می باشد که هنگامی که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه زوجه را نداشته باشد میتواند اقدام به تقسیط مهریه کند، لازم به ذکر است برای اقدام به اعسار مهریه باید از طریق دادگاه خانواده اقدام نمایید.

از انجا که امروزه مسائل مربوط به نفقه و عدم پرداخت آن توسط مرد بسیار زیاد شده، داشتن یک وکیل نفقه خبره و حرفه ای ضروری می باشد. اگر میخواهید نفقه خود و یا فرزندتان را از مرد بگیرید باید مراحلی را طی کنید که تنها یک وکیل حرفه ای میتواند راهنمای شما باشد.

در این بخش شرایط اقدام به اعسار مهریه را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

اولین قدم برای اقدام به تقسیط مهریه ثبت الکترونیکی درخواست می باشد، در این مرحله به یکی از نزدیکترین دفتر قضایی الکترونیکی رفته و فرم درخواست تقسیط مهریه را پر می نمایید.

نمونه فرم درخواست تقسیط مهریه به صورت زیر می باشد.

خواهان :
در این قسمت نام مدعی اعسار (زوج) ذکر گردد

خوانده :
در این قسمت نام مطالبه کننده مهریه (زوجه) ذکر گردد

موضوع خواسته :
اعسار از پرداخت مهریه

تقسیط مهریه

دلایل و منضمات :
رونوشت سند نکاحیه شماره ………. مورخ ………..

دادنامه بدوی شماره ………… مورخ ………. صادره از شعبه ……….

دادنامه تجدیدنظر شماره ………… مورخ ………. صادره از شعبه ……….

اجرائیه …….

استشهادیه

برگ صورتمجلس اموال

شرح دادخواست
بسمه تعالی

ریاست محترم مجتمع قضائی ……………

با سلام و عرض ادب، احتراماً اینجانب ……… (خواهان) به استحضار می رساند :

خوانده محترم به شرح سند نکاحیه شماره ……….. مورخ …………. صادره از دفترخانه شماره ………. تهران همسر دائمی شرعی و قانونی بنده می باشد. اینجانب به شرح دادنامه شماره …….. مورخ ……… صادره از آن شعبه محترم و همچنین دادنامه شماره …….. مورخ ……… صادره از شعبه …….. دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران، مربوط به پرونده کلاسه ……….. / اجرائیه مربوط به پرونده شماره ………… مطروحه در اداره پنجم اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک (در صورتی که مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت اقدام گردیده است)، مکلف به پرداخت ……. عدد سکه تمام بهار آزادی در حق زوجه گردیده ام.

با توجه به این امر که بنده به جهت عدم کفایت اموال و دارایی و مشخص بودن میزان در آمد و با عنایت به بروز مشکلات اقتصادی عدیده کنونی با توجه به شیوع بیماری کرونا و هزینه ها و مخارج سنگین و گزاف زندگی مشترک از جمله پرداخت اجاره بها منزل مسکونی، پرداخت هزینه دانشگاه فرزند و هزینه های خوراک، پوشاک خویش و خانواده و همچنین بالا رفتن شدید قیمت طلا و … به هیچ وجه توانایی پرداخت یکجای مهریه را دارا نمی باشم و با توجه به استشهادیه و مدارک تقدیمی مستنداً به مواد ۶ و۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۴ از دادگاه محترم رسیدگی و صدور حکم مبنی بر پذیرش اعسار و تقسیط مهریه به صورت پرداخت ۲ عدد سکه بهار آزادی به عنوان پیش قسط و پرداخت ۱ عدد سکه بهار آزادی به صورت هر شش ماه یکبار، مورد استدعاست. با تشکر

اگر به دنبال بهترین وکیل خانواده در تهران هستید در این صفحه به شما کمک می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همه آنچه را که باید در مورد یک وکیل دعاوی خانواده بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

قانون جدید اعسار مهریه
قانون جدید اعسار مهریه

قانون جدید اعسار مهریه

منظور از قانون جدید مهریه و قوانین اصلاح شده مهریه این نیست که فقط می توان مهریه را تا 110 عدد سکه بهار آزادی یا معادل آن قرار داد . منظور این است که تا میزان 110 عدد سکه شامل ضمانت اجرای ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی می شود و بیشتر از 110 عدد سکه را می توان قسطی پرداخت کرد.

در بخش زیر تمامی قوانین تصویب شده در رابطه با مهریه و تقسیط و اعسار مهریه را قرار داده ایم:

ماده ۱۰۷۸ اعسار مهریه– هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تمیز نیز باشد می توان مهر قرار داد . منظور از این ماده قانونی این است که مهریه باید قابلیت تقویم به پول را داشته باشد یا دیگران بابت آن پول بدهند و قابل تمیز باشد به این معنا هست که بین دو چیز مردد نباشد مثلا نگوید دو زمین دارم یکی را به عنوان مهریه قبول کن باید مشخص کند کدام زمین را به عنوان مهریه قرار می دهد تا زن آن را قبول بکند .

به دنبال وکیل مهریه رایگان هستید؟ برای گرفتن مهریه و حضانت فرزند دچار مشکل شده اید؟ ما در دفتر وکالت تهران، تخصصی ترین مشاوره حقوقی مهریه را به شما ارائه خواهیم کرد.

ماده ۱۰۷۹ اعسار مهریه– مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آن ها بشود معلوم باشد . منظور این ماده این است که لازم نیست تمام اوصاف مهم و غیر مهم در سند نکاحیه برای تعیین مهریه بیان شود همین که با تعریفات بتوان فهمید مهریه چیست کفایت می کند . مثلا وقتی می گویند 14 عدد شاخه گل رز سفید کفایت می کند لازم نیست نوع آن که مال چه کشوری باشد ، اندازه آن چقدر باشد و مبلغ هر شاخه مشخص باشد.

ماده ۱۰۸۰ اعسار مهریه– تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است . به این معنا که در قانون حد و مرز مشخصی برای مهریه در نظر گرفته نشده و هر آنچه مالیت داشته باشد به هر میزان می توان مهریه قرار داد.

ماده ۱۰۸۱ اعسار مهریه– اگر در عقد نکاح شرط شودکه درصورت عدم تادیه مهر درمدت معین نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحیح ولی شرط باطل است . در این ماده بیان شده شرط باطل باعث ابطال عقد نکاح نمی شود چنین شرطی باطل است اما از بین برنده عقد نخواهد بود.

ماده ۱۰۸۲ اعسار مهریه– به مجرد عقد ، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. با خواندن صیغه عقد زن مالک مهریه است می تواند بفروشد یا بخرد ، ببخشد و مخالفت مرد تاثیری در تصمیم زن نخواهد داشت.

تبصره – چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند . مطابق این ماده مهریه به نرخ روز محاسبه می سود برای پرداخت.

ماده ۱۰۸۳ اعسار مهریه– برای تادیه تمام یا قسمتی از مهر می توان مدت یا اقساطی قرار داد . مرد اگر توان پرداخت مهریه را نداشت می تواند دادخواست اعسار بدهد و از دادگاه درخواست تقسیط کند اگر دادگاه قبول کند پرداخت مهریه برای مرد به صورت اقساطی خواهد شد.

ماده ۱۰۸۴ اعسار مهریه– هرگاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود شوهر ضامن عیب وتلف است . اگر مهریه مال معین مثل یک دستگاه ماشین باشد و مبنای طرفین بر این بوده که ماشین سالم باشد اگر مشخص شد که چنین چیزی نبوده زن ملزم به پذیرش ماشین ناقص یا معیوب نیست و مرد ضامن بر طرف کردن عیب و نقص خواهد بود.

ماده ۱۰۸۵ اعسار مهریه– زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر این که مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود . زن می تواند بعد از جاری شدن صیغه عقد از مرد تمکین نکند تا مهریه به او پرداخت شود اگر مهریه عند المطالبه و حال باشد نه اینکه عند الاستطاعه که به این وضعیت حق حبس زن گفته می شود.

ماده ۱۰۸۶ اعسار مهریه– اگر زن قبل از اخذ مهربه اختیار خود به ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود دیگر نمی تواند از حکم ماده قبل استفاده کند معذلک حقی که برای مطالبه مهر دارد ساقط نخواهدشد . یعنی حتی یک بار هم خوابگی با شوهر حتی اگر بکارت هم از بین نرود باعث زوال حق حبس زن می شود.

ماده ۱۰۸۷ اعسار مهریه– اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین می توانند بعد از عقد مهر را به تراضی معین کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین بین آن ها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود . قبلا گفتیم که عقد نکاح دائم بدون تعیین مهر هم می تواند منعقد شود اما این به آن معنی نیست که چون در زمان عقد زن مهریه نداشته پس دیگر مهریه به او تعلق نمی گیرد.

رای این که بتوانید عملیات طلاق را طی کنید، استخدام وکیل طلاق، ضروری نیست. ولی کمک گرفتن از یک وکیل طلاق می تواند سختی های این مسیر را بسیار کم تر کند. وکیل تضمینی طلاق، کسی است که به شما در دفاع از پرونده تان کمک می کند و قوانین و مقرراتی که می توانید از آن ها کمک بگیرید را به شما یاداوری می کند.

ماده ۱۰۸۸ – در مورد ماده قبل اگر یکی از زوجین قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد زن مستحق هیچ گونه مهری نیست .

ماده ۱۰۸۹ اعسار مهریه– ممکن است اختیار تعیین مهر به شوهر یا شخص ثالثی داده شود در این صورت شوهر یا شخص ثالث می تواند مهر را هر قدر بخواهد معین کند . این نیست که مهریه فقط باید توسط زن یا خانواده او با توافق مرد و خانواده اش تعیین شود بلکه این امکان نیز وجود دارد که تعیین مهریه به داور یا حتی خود شوهر سپرده شود .

ماده ۱۰۹۰ اعسار مهریه– اگر اختیار تعیین مهر به زن داده شود زن نمی تواند بیشتر از مهرالمثل معین نماید . گفتیم میزان تعیین مهریه به توافق طرفین است اما اگر این اختیار را کلا به زن واگذار کنند که مهریه اش را تعیین کند نمی تواند بیشتر از آنچه عرفا برای زنی مانند او مهریه در نظر گرفته می شود برای خودش مهر راتعیین کند.

ماده ۱۰۹۱ اعسار مهریه– برای تعیین مهرالمثل باید حال زن ازحیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و غیره د رنظرگرفته شود . برای تعیین مهر المثل باید به تمام شرایط و اوضاع احوال خانوادگی زن و نزدیکان او و صفات خود زن دقت شود و با توجه به تمام این موارد مهریه تعیین شود.

به صورت جامع شما را با قوانین جدید اعسار مهریه آنشا کردیم، حال ممکن است برای شما عزیزان سوال پیش بی اید که اعسار مهریه چقدر طول میکشد، برای پاسخ به این سوال باید بگوییم اعسار متناسب با نوع مهریه و همینطور مقدار آن متغیر می باشد.

اعسار مهریه چقدر طول میکشد
اعسار مهریه چقدر طول میکشد

اعسار مهریه چقدر طول میکشد

همانطور که بالاتر نیز گفته شد اعسار مهریه متناسب با نوع و میزان مهریه هر زوجه متغیر می باشد، معمولا بعد از ثبت درخواست اعسار مهریه بررسی ادعای اعسار از پرداخت مهریه توسط دادگاه صادرکننده حکم قطعی یک امر کاملا تخصصی بوده که به جهت جلوگیری از تضعیع حقوق هریک از طرفین دعوا، با جدیت هرچه تمام تر موردبررسی قرار خواهد گرفت و دراین خصوص ممکن است قاضی رسیدگی کننده نیازمند به انجام استعلامات مختلفی از بانک ها،اداره ثبت و اسناد املاک ویا حضور شهود جهت ادای شهادت از وضعیت اعسار مرد باشد که منجر به طولانی شدن فرایند رسیدگی گردد.

ممکن است روند رسیدگی ماه ها به طول انجامد و نمی توان زمان دقیقی را برای رسیدگی و صدور حکم درنظر گرفت.

نکات مهم اعسار مهریه

از آنجا که اعسار کردن مهریه و تقسیط کردن آن کاری بسیار دقیق و پر اهمیت می باشد باید نکات مهمی را در رابطه با آن در نظر داشته باشید، یکی از نکاتی که باید در هنگام درخواست اعسار مهریه در نظر بگیرید این است که تعیین مقدار اقساط با قاضی است اما اغلب 10 درصد مهریه به عنوان پیش پرداخت و یک چهارم درآمد ماهیانه مرد به عنوان اقساط ماهانه معین می‌شود.

اما اگر مرد مجرد باشد و ازدواج کند باید یک سوم درآمد ماهانه خود را بدهد. اما بسیار مشاهده شده که قاضی طبق عرف عمل نکرده و مقدار بیشتر یا کمتر را برای مرد لحاظ می‌کند.

ارائه خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی یکی از مهمترین خدمات مرکز وکالت تهران است.

برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین ( از طریق شبکه های اجتماعی مانند  تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک ) فرم درخواست مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی را پر کنید تا وکلای پایه یک دادگستری بعد از بررسی پرونده با شما تماس بگیرند.

نمونه دادخواست اعسار مهریه

نمونه دادخواست اعسار مهریه به صورت زیر می باشد:

خواهان : …… ( نام و مشخصات فرد خواهان )

2 . خوانده : ………. ( نام و مشخصات فرد خوانده )

3 . وکیل یا نماینده قانونی : …….. ( در صورت داشتن وکیل ، نام و نام خانوادگی و مشخصات وکیل نوشته می شود )

4 . خواسته یا موضوع و بهای آن : ( تقاضای معافیت ( اعسار ) از پرداخت یا اقساط مهریه زوجه به استناد ، قانون اعسار مصوب سال 1313)

  1. .دلایل و منضمات دادخواست : 1 – کپی مصدق عقدنامه 2 – استماع شهادت شهود

6 . شرح دادخواست :
سلام با احترام به استحضار می رساند :
اینجانب … خواهان دعوی مطابق عقدنامه مورخ …. که فتوکپی مصدق آن به پیوست تقدیم است ، با خوانده محترم خانم … اقدام به ایجاد رابطه زوجیت کردم . اکنون که قریب مدت …. سال از زندگی مشترک اینجانبان می گذرد از مدتی قبل ، زوجه بدون دلیل موجه قانونی و شرعی مبادرت به ترک خانه و کاشانه اینجانب نموده بع نحوی که تلاش مکرر در جهت بازگرداندن مشارالیها نتیجه ای مثبت در پی نداشته است . از آنجا که هر فرد نیاز به برخورداری از کانون گرم و با صفای خانه دارد تا بتواند در سایه بسر بردن در چنین جمعی ، نیازها و غرایز مختلف خویش را پاسخگو باشد ، به همین سبب اینجانب ادامه وضع موجود را به خود و فرزندانم ندیده و ناگزیر از اقامه دعوی و تقدیم دادخواست طلاق در مراجع ذی صلاح قضایی شدم . علی هذا تقاضای معافیت از پرداخت یا اقساط مهریه زوجه را خواستارم .

وکیل اعسار مهریه
وکیل اعسار مهریه

وکیل اعسار مهریه

اگر برای دریافت مشاوره رایگان اعسار مهریه، به دنبال وکیل اعسار مهریه متخصص هستید با ما همراه باشید. در مرکز وکالت تهران بهترین وکلای اعسار مهریه فعالیت داشته و به تمام مشکلات پیچیده امور مربوط به اعسار مهریه و درخواست اعسار مهریه تسلط دارند. شما می توانید همه روزه برای دریافت مشاوره روش های اعسار مهریه با شماره تلفن های دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

وکیل اعسار مهریه کسی است که با انواع دعاوی مربوط به اعسار مهریه آشنایی کامل داشته و می تواند از پرونده های مختلف مربوط به دعاوی اعسار مهریه دفاع کند. این امر تنها با داشتن اطلاعات و دانش بالا و کامل امکان پذیر است و همچنین، وکیل اعسار مهریه می بایست با قوانین جدید نیز آشنا باشد چرا که بسیاری از مشکلات مربوط به اعسار مهریهپرداخت نفقه، در اثر نا آگاهی فرد درباره قوانین جدید ایجاد می شوند.

از دیگر وظایف مشاور حقوقی آماده کردن تمامی مدارکی که ثابت کننده این می باشد که مرد توانایی پرداخت مهریه را ندارد که این مدارک کمک بسیار بزرگی به سرانجام رسیدن پرونده میکند.

وکیل اعسار مهریه باید در رابطه با قوانین اعسار مهریه و انواع آن، تعهدات زوجین و الزامات آن ها دانش کافی داشته و علاوه براین باید به حقوق مربوط به قانون ازدواج، انواع مهریه و توافقات بین زوجین و تغییرات هر یک از آن ها مسلط باشد.

سوالات متداولآیا سقف پرداخت مهریه 110 تا سکه است؟

بسیاری از افراد بر این باورند که سقف پرداخت مهریه 110 تا سکه است، اما باید بگوییم سقف پرداخت مهریه هنوز اندازه مشخصی ندارد.چطور تقاضای تعدیل اقساط مهریه را بدهم؟

میتوانید با مراجعه به دفاتر قانونی و دفتر قضایی الکترونیکی اقدام به تعدیل اقساط مهریه کنید.آیا اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد به زندان میرود؟

داخل مقاله توضیح دادیم که هنگام یکه مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، میتواند تقاضای تقسیط مهریه کند و توسط دادگاه اعسار مهریه کند.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا