پمپ

 محاسبه حجم تانکر به سانتی‌متر

محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان

اگر به دنبال یادگیری روش محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان هستید، این مقاله را تا انتهای مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به فکر تقویت فشار آب ساختمان هستید، پیشنهاد می کنیم از بوستر پمپ استفاده کنید.

اگر در مورد بوستر پمپ چیزی نمی دانید حتما به وب سایت بزرگ خرید پمپ آب گروه مستر سر بزنید.

ظرفیت مخزن آب چیست؟

برای محاسبه حجم مخزن آب ابتدا باید تعریف درستی از انواع ظرفیت‌ها داشته باشیم و تفاوت آنها را بدانیم. ظرفیت تانکر آب با سه اسم تعریف می‌شود:

  • ظرفیت اسمی
  • ظرفیت واقعی
  • ظرفیت قابل استفاده

ظرفیت اسمی

حجم مخزن هنگام پر شدن تا لبه را ظرفیت اسمی می‌گویند. برای محاسبه حجم با ظرفیت اسمی فقط کافیست ابعاد مخزن را محاسبه و حجم کل مخزن را طبق شکل مخزن محاسبه کرد.

به عنوان مثال برای مخزن مربعی به ابعاد 2 متر در 2 متر در 3 متر، حاصل ضرب (طول x عرض x ارتفاع). یعنی2x2x3 برابر با 12 مترمربع یا 12000 لیتر می‌شود. که این 12000 لیتر همان ظرفیت اسمی مخزن است.

ظرفیت واقعی

حجم موجود در مخزن تا حداکثر سطحی که قابل پر شدن است را ظرفیت واقعی مخزن می‌گویند. ظرفیت واقعی مخزن همان حجم آب پر شده تا جایی که شیر توپی نصب شده ‌باشد است. به طور کلی، سوپاپ توپی اندکی زیر سرریز یا لوله هشداردهنده تنظیم می‌شود.

به عنوان مثال برای مخزن قبلی اگر حداکثر ارتفاغ آب داخل مخزن 1.8 متر باشد. حجم مخزن بر اساس ظرفیت واقعی آن برابر است با:

1.8x 2 x 3

که برابر با 10،800 لیترظرفیت واقعی خواهد بود.

ظرفیت قابل استفاده واقعی

ظرفیت قابل استفاده واقعی یعنی حجم آب موجود در مخرن که قابل استفاده است. ظرفیت قابل استفاده، بین دو نقطه محاسبه می‌شود: بین بالاترین سطح آب (در ظرفیت واقعی) و یک بعد در پایین مخزن. (که اغلب به عنوان آب مرده شناخته می‌شود زیرا شما از نظر فنی نمی‌توانید از آن استفاده کنید)

بنابراین اگر مقدار آب مرده در ته مخزن که نمی‌توان از آن استفاده کرد 30 سانتی‌متر (یا 300 میلی‌لیتر) و مقدار فضای خالی بالای مخزن ( در ظرفیت واقعی) 20 سانتی‌متر ( یا 200 میلی‌لیتر) باشد. این دو مقدار را باهم جمع کرده و سپس آن را از ارتفاع کلی کم می‌کنیم. سپس حجم مخزن را با اعداد جدید به دست می‌آوریم.

30+20 = 50 cm or 0.5 m

ارتفاع جدید2 – 0.5 = 1.5 m

1.5 x 2 x 3 = 9

در این حالت ظرفیت مخزن قابل استفاده واقعی 9 متر مکعب یا همان 9000 لیتر می‌باشد.

هر اندازه ارتفاع مخزن بیشتر باشد، نسبت ظرفیت واقعی قابل استفاده موجود بیشتر است. مخازن با ارتفاع 3 تا 4 متر، حدود 10 تا 15 درصد از ظرفیت اسمی آنها را کم می‌کنند.

پیشنهاد ویژه: اگر شما در خانه خود با مشکل تامین آب و یا کم فشاری آن مواجه هستید، استفاده از قطعات و تجهیزات مناسب کمک شایانی به شما خواهد کرد که انتخاب یک منبع تحت فشار خوب نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

محاسبه حجم تانکر آب به لیتر

لیتر یک واحد متریک است که برای اندازه‌گیری حجم یا ظرفیت استفاده می‌شود. لیتر اندازه‌گیری متداولی است که اغلب برای مایعات استفاده می‌شود. محاسبه حجم تانکر آب به لیتر را می‌توان با توجه به ابعاد تانکر انجام داد و سپس از طریق ضرب یا تقسیم ساده، می‌توانید به راحتی محاسبه حجم یک بشکه یا منبع آب را انجام دهید.

مرحله اول : اندازهگیری ابعاد تانکر

بسته به مخزنی که دارید مخزن مستطیلی یا مخزن استوانه‌ای، باید طول، عرض(شعاع در مخازن استوانه‌ای) و عمق فضای داخلی مخزن را اندازه بگیرید. ابعاد را به سانتی‌متر تبدیل کنید. اگر ابعاد بر حسب متر یا واحد اندازه‌گیری دیگری به شما داده‌شده باشد، باید قبل از محاسبه حجم منبع، هر بعد را به سانتی‌متر تبدیل کنید. با این کار تبدیل به لیتر راحت‌تر می‌شود.

روش تبدیل متر به سانتی‌متر: 1 متر = 100 سانتی‌متر

بنابراین، اگر طول یک مکعب 2.5 متر باشد، به 250 سانتی‌متر تبدیل می‌شود.

نکته: فراموش نکنید که در اندازه‌گیری ابعاد مخزن از اندازه‌های داخلی مخزن استفاده کنید و نه از قسمت بیرونی مخزن.

مرحله دوم :  محاسبه حجم تانکر به سانتی‌متر

محاسبه حجم اجسام سه بعدی به شکل آن جسم بستگی دارد، زیرا حجم هر نوع شکل به طور متفاوتی محاسبه می‌شود.

حجم مخزن مکعبی را در سانتی‌متر مکعب محاسبه می‌کنیم. حاصل ضرب طول در عرض در عمق برابر با حجم منبع مکعبی است. حجم یک شکل سه بعدی بر حسب واحد مکعب بیان می‌شود. مانند سانتی‌متر مکعب.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال خرید یک پمپ آب معتبر هستید ما به شما پمپ آب گراندفوس و البته پمپ آب پنتاکس را معرفی می کنیم.

محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان

برای اینکه حجم مخزن ذخیره آب یک واحد ساختمانی مورد تایید اداره آب و فاضلاب قرار گیرد نیاز است تا بر اساس دستور العمل های ابلاغی این سازمان تجهیزات مورد نیاز تهیه و نصب شوند. در صورتی که به اداره آب و فاضلاب شهر خود مراجعه نمایید تا دستور العمل انتخاب مخزن آب و نحوه نصب پمپ آب را دریافت نمایید احتمالاً برگه ای مشابه برگه زیر تحویل شما داده خواهد شد.

با توجه به این برگه که توسط اداره آب و فاضلاب شهر تهران ارائه شده است اگر واحد آپارتمانی ما 8 واحدی باشد و میانگین تعداد افراد خانوار هر واحد 4 نفر فرض شود حداقل به یک مخزن 2000 لیتری نیاز خواهید داشت.

اما اگر بخواهید به طور دقیق تر حجم مخزن ذخیره آب را به ازاء افراد خانوار به گونه ای محاسبه نمایید که ضریب اطمینان مناسبی داشته باشد و هیچگونه خللی در فرایند آبرسانی ایجاد نکند نیازمند محاسبه دقیقتری است که در ذیل و در قالب مثال برای شما شرح خواهیم داد.

با فرض همان یک واحد آپارتمانی 8 واحدی و 2 واحد در هر طبقه و همچنین میانگین آب مصرفی 250 لیتری به ازاء هر واحد داریم:

8 واحد و در هر واحد 4 نفر =>32 نفر تعداد افراد ساختمان

32*250 لیتر=>8000 لیتر

به احتمال زیاد 8 ساعت در 24 ساعت شبانه روز هیچگونه آبی توسط افراد موجود در واحد ساختمانی مصرف نخواهد شد. این زمان که به زمان استراحت ساختمان معروف است را از حجم مورد نیاز کسر می کنیم. در نتیجه داریم:

8000 تقسیم بر 16 =>> 500 لیتر

تا اینجای کار به ظاهر یک مخزن 500 لیتری می تواند کار شما را راه بیندازد و لی باید توجه کرد که ساعاتی از شبانه روز ( در حدود 4 ساعت ) پیک مصرف آب است و اگر تمامی واحد ها اقدام به مصرف آب نمایند مخزن خالی شده و امکان سوختن پمپ و سایر تجهیرات وجود خواهد داشت. پس به همین دلیل این 4 ساعت را در 500 لیتر ضرب کرده و به همان مخزن 2000 لیتر می رسیم.

عموماً به دلیل نصب اتصالاتی همچون شناور و سرریز درون یک مخزن حجم واقعی مخزن آب از حجم اسمی آن کاهش می یابد و این امر کاملاً طبیعی است . در نتیجه بهتر است حداقل 300 لیتر برای این قسمت خالی در نظر گرفت. در نتیجه حجم مخزن به 2300 لیتر خواهد رسید.

حال اگر بخواهیم ضریب اطمینانی 30 درصدی برای مواقعی همچون قطع لوله کشی سراسری آب ، تعمیرات و سرویس های دوره ای و … در نظر بگیریم خواهیم داشت:

2300*0.3=>2990 لیتر

در نهایت به مخزنی با حجم تقریبی 3000 لیتر خواهیم رسید. عموماً به ندرت پیش میایدکه همان مخزن 2000 لیتری یا 2500 لیتری برای چنین واحد ساختمانی کافی نباشد و نیاز به استفاده از یک مخزن 3000 لیتری جهت ذخیره سازی آب شرب داشته باشید ولی به هرحال محاسبه علمی حجم مخزن ذخیره آب به شکل فوق می باشد که شرح دادیم.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال خرید یک پمپ آب معتبر هستید ما به شما پمپ آب ابارا و البته پمپ آب داب را پیشنهاد می کنیم.

محاسبه حجم مخزن آب براساس شکل مخزن

مخازن آب به اشکال مختلف وجود دارد:

  • استوانه‌ای
  • مکعبی
  • بیضی یا کپسولی

در بین این اشکال، مخازن مکعب و مخازن استوانه ای (افقی و عمودی) متداول‌ترین نوع مخازن برای مصارف خانگی هستند. برای یادگیری نحوه محاسبه حجم مخزن از دو مرحله زیر شروع می‌کنیم:

مرحله اول: مخزن را اندازه بگیرید

اولین قدم، اندازه‌گیری ابعاد کلیدی مخزن است. برای مخازن گرد، قطر و طول یا ارتفاع را پیدا کنید. برای مستطیل یا مکعب، طول، عرض و ارتفاع را پیدا کنید.

مرحله دوم: از فرمول محاسبه حجم مخزن استفاده کنید

برای محاسبه ظرفیت مخزن، فرمولی برای حجم مورد نیاز است. فرمول حجم، بسته به شکل مخزن متفاوت است. فرمول محاسبه برای هر یک از این مخازن استوانه‌ای، مربع و بیضی را در ادامه آموزش می‌دهیم.

اما اگر می‌خواهید حجم یک منبع آب متفاوت را محاسبه کنید، محاسبات کمی مشکل است. برای محاسبه حجم مخزن یک راه ساده و بدون دردسر استفاده از نرم‌افزار ماشین حسابِ حجم مخزن برای محاسبه است.

برای کمک به محاسباتتان سه نرم‌افزار ماشین حساب زیر را توصیه می‌کنیم:

  • Tank Volume Calculator: که برای محاسبه حجم متداول‌ترین اشکال مخزن می‌توانید سری به این ماشین حساب مخزن بزنید.
  • Calculator Soup : که حجم مفید مخزن را حساب می‌کند.
  • و WATER TANK SIZE CALCULATOR: که می‌توانید به وسیله آن، هر سه نوع ظرفیت اسمی، ظرفیت واقعی و ظرفیت قابل استفاده واقعی را در خروجی دریافت کنید. از این ماشین حساب می‌توانید برای تخمین حجم مخزنی که لازم است با توجه به محدودیت‌های فضا و تحمل وزن انتخاب کنید، استفاده کنید. این ماشین حساب برای شما تحمین می‌زند که چه مخزن با چه حجمی مناسب فضای شماست.

محاسبه حجم آب مخزن استوانه ای

برای محاسبه حجم مخزن استوانه ای (به لیتر) می‌توانید از فرمولی که در زیر بیان شده استفاده کنید:

V(fill) = πr2f

این فرمول برای محاسبه حجم مخازن افقی استوانه ای تا جایی که امکان پر شدن دارد، استفاده می‌شود. در این حالت اگر مخزن تا لبه پر باشد، حجم به دست آمده، همان ظرفیت اسمی مخزن خواهد بود. اما نکته مهم همانطور که در تعریف ظرفیت‌ها نیز اشاره شد این است که؛ ممکن است حجم کل مخزن لزوماً قابل پر شدن نباشد. بعضی از مخازن دارای نشانگر برای حداکثر آبی که در آن می‌توان پر کرد، هستند. چیزی که در محاسبه حجم آب مخزن استوانه ای برای ما مهم است این است که شما از “f” به عنوان حداکثر مقدار پر مخزن استفاده خواهید کرد.

نکته: همیشه در مورد حداکثر ظرفیت مخزن خود از مشاور فروش سوال کنید.

محاسبه حجم تانکر مکعبی

برای محاسبه حجم مخزن مکعبی محاسبه ساده‌ای در پیش دارید. فرمول محاسبه حجم مخزن برابر است با:

ارتفاع(حداکثر ارتفاع آب) x طول x عرض

این فرمول علاوه بر محاسبه حجم مخزن خوابیده مکعبی، برای مخازن آب مستطیلی نیز قابل استفاده است.

محاسبه حجم مخزن بیضی

برای محاسبه حجم واقعی ابتدا یک مخزن بیضی را به صورت کره به قطر d(r = d / 2)

و استوانه‌ای به قطر d و ارتفاع a به صورت جدا در نظر می‌گیریم.

فرمول محاسبه حجم منبع آب بیضی یا حجم مخزن افقی بیضی به این صورت خواهد بود:

(4/3)πr3 = حجم کره

πr2a = حجم استوانه

πr2((4/3)r + a) = حجم مخزن بیضی شکل

همچنین برای محاسبه قسمت کره‌ای مخزن به صورت مجزا، شعاع را R و ارتفاع را h در نظر می‌گیریم. حجم کلاهک کروی برای قسمت کره‌ای مخزن افقی، به این صورت انجام می‌شود:

(1/3)πh2(3R – h) = حجم قسمت کروی

مخزن آب ذخیره آب شرب و پمپ را در کجا نصب نماییم؟

پس از اطمینان از جای گیری مخزن در محل نصب مسیر انتقال مخزن و گلوگاه های احتمالی را بررسی فرمایید. لازم به ذکر است سطحی که مخزن بر روی آن قرار می گیرید می بایست کاملا صاف، یکدست و تراز باشد.

برای نصب مخزن در پشت بام ، محل انتخاب شده از نظر سازه ای می بایست تحمل وزن مخزن پر از آب را داشته باشد بنابر توصیه سازمان نظام مهندسی در مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان بهتر است حجم آب ذخیره مورد نیاز یک ساختمان به جای یک مخزن بزرگ در حداقل دو مخزن کوچکتر ذخیره شود به عنوان مثال در صورت نیاز به ذخیره 4000 لیتر آب در یک ساختمان بهتر است از دو مخزن 2000 لیتری استفاده کنید.

انتخاب پمپ آب سرد مناسب

در اینجا صرفا به ذکر شاخصهای اصلی انتخاب پمپ مناسب در یک آپارتمان بسنده می کنیم:

1- حداکثر ارتفاع آبدهی یا هد پمپ: این عدد نشان دهنده حداکثر ارتفاعی که پمپ می تواند آب را تا آن ارتفاع از محل نصب برساند. البته آبدهی در این ارتفاع صفر خواهد بود. به عبارت دیگر هد پمپ نشان دهنده حداکثر فشاری است که پمپ می تواند ایجاد کند مثلا پمپی که هد آن 48 متر است ، بیشینه فشار آن 4.8 بار است.

2-دبی یا آبدهی : این عدد نشان دهنده حداکثر آبی است که پمپ می تواند در ارتفاع نزدیک به صفر از محل نصب خود در واحد زمان پمپاژ کند.

منبعوب سایت رایکو مارکت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا