وکالت

هزینه وکیل اثبات مالکیت در مشهد

در این مقاله با ما همراه باشید تا هرآنچه که باید در رابطه با اثبات مالکیت بدانید را با یکدیگر مورد بررسی قرار داده و همچنین راه های اثبات مالکیت و بهترین وکیل اثبات انواع مالکیت را با شما آشنا کنیم.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. اثبات مالکیت چیست
  2. دلایل اثبات مالکیت
  3. راه های اثبات مالکیت
  4. مرجع رسیدگی به دادخواست اثبات مالکیت
  5. مدارک لازم برای تنظیم لایحه اثبات مالکیت
  6. مواد قانونی مورد نیاز برای تهیه لایحه اثبات مالکیت
  7. وکیل اثبات مالکیت
  8. هزینه وکیل اثبات مالکیت
  9. سوالات متداول
اثبات مالکیت چیست
اثبات مالکیت چیست

اثبات مالکیت چیست

یکی از سوال هایی که در رابطه با امور ملکی افراد در ذهن خود دارند این است که اثبات مالکیت چیست، ابتدا باید بگوییم که مالکیت به این معنا می باشد که یک مال و یا یک شیء ای برای یک فرد مشخص است و به نوعی مالک ان می باشد، مالکیت به رابطه‌ میان شخص و مال گفته می‌شود که موجب می‌شود سایر افراد نتوانند مال مورد نظر را تصرف کنند و در مقابل فرد مالک نیز بتواند بر اساس این رابطه از مال متعلق به خود به هر طریقی که تمایل داشت استفاده نماید.

همچنین در صورتی که فردی یک مالی را به کسی داده و سند آن مال را به اسم فرد مورد نظر کرده باشد دیگر مالک ان شیء نیست و مالکیت ان را به فرد مورد نظر داده است.

ملک هایی که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت می شوند دارای سند رسمی بوده و اثبات مالکیت اینگونه املاک به راحتی با سند رسمی قابل انجام می باشد.

اما اثبات مالکیت ملک هایی که ثبت رسمی نشده و سند رسمی نیز ندارند سخت تر بوده و در برخی موارد موجب بروز اختلاف می شود.

مشاوره رایگان اثبات مالکیت
مشاوره رایگان اثبات مالکیت

ماده 12 قانون آیین دادرسی مدنی
دعاوی مربوط به اموال غیر منقول اعم از :
دعاوی مالکیت
مزاحمت
ممانعت از حق
تصرف عدوانی
و سایر حقوق راجع به آن
در دادگاهی اقامه می شود که مال غیر منقول در حوزه آن واقع است. اگر چه خوانده در آن حوزه مقیم نباشد.

شخصی که مالک واقعی ملک بدون سند رسمی است و ادعایی در خصوص اثبات مالکیت دارد باید بتواند یک یا چند مورد از مستندات مورد قبول به عناون مثال مبایعه نامه، شهود، گواهی انحصار وراثت و غیره را به دادگاه ارائه نماید تا پس از بررسی های لازم در صورت تایید مستندات ارائه شده حکم به اثبات مالکیت ملک برای وی صادر گردد.

دلایل اثبات مالکیت
دلایل اثبات مالکیت

دلایل اثبات مالکیت

همانظور که بالا تر نیز گفته شد برای اثبات مالکیت باید دلایل قانع کننده ای به دادگاه ارائه شود، ممکن است همزمان دو یا چند نفر خود را مالک یک مال باشند، در نتیجه اختلاف و دعوا میان آنها به وجود می آید که در این زمان قانون گذار وارد میدان شده و راه حل اختلاف ایجاد شده را به طرفین دعوی نشان می‌دهد.

هرکس که مدعی مالکیت مالی است که در اختیار دیگری قرار دارد با استفاده از دلایل اثبات مالکیت مانند سند، شاهد یا اماره ید، درستی ادعای خود را باید اثبات کند. پس اگر زمانی چنین مشکلی برای شما پیش آمد برای پیروزی در دعوا راهی ندارید جز این که دلایل اثباتی مورد نظر را به دادگاه ارائه دهید. در بخش زیر ازجمله دلایل اثبات مالکیت را قرار داده ایم:

یکی از دلایلی که با استفاده از آن میتوانید اقدام به اثبات کمردن مالکیت کنید سند می باشد، سند یکی از مهمترین ارکان برای اثبات این موضوع می باشد که شما مالک یک چیزی هستید.

راه های اثبات مالکیت

راه هایی که برای اثبات کردن مالکیت وجود دارد به ترتیب ذیل می باشند:

  • سند رسمی
  • تصرف
  • قرارداد
  • اقرار
  • شاهد

همانظور که بالاتر نیز گفته شد یکی از راه های اثبات کردن مالکیت سند رسمی می باشد، سند رسمی این امکان را به شما میدهد تا بتوانید در سریع ترنی زمان اقدام به اثبات مالکیت کنید، در این روش سند رسمی را به دادگاه برده و با ارائه آن به دادگاه مورد نظر اثبات مالکیت کنید.

ماده ۳۵ قانون مدنی؛ تصرف ملک دلیل بر مالکیت شخص است مگر اینکه خلاف موضوع بر دادگاه ثابت شود.

ماده ۳۷ قانون مدنی؛ اگر شخص متصرف ملک اقرار کند که مالک قبلا در تصرف فرد خواهان یا مدعی بود است در ادامه دعوا برای رد مالکیت فرد مقابل خود نمی تواند از مدرک تصرف ملک استفاده کند.

ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد و املاک؛ دولت فقط افرادی را مالک رسمی ملکی می دانند که سند رسمی به نام او باشد و در دفاتر ثبت اسناد به نام او ثبت شده باشد و یا در همسن دفاتر این ملک به وی منتقل شده باشد و یا ملکی که به شخص به ارث رسیده است از مالک رسمی باشد.

ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک؛ اگر وزارت مربوطه مقتضی بداند باید اسنادی چون صلحنامه و هبه نامه یا اسناد شرکت و قولنامه باید به ثبت در دفاتر ثبت اسناد برسند و هر معامله ای در مورد منافع یا خود مال غیر منقول انجام می شود باید به ثبت برسند.

ماده ۱۲ قانون دادرسی مدنی؛ دعاوی که مربوط به اموال غیر منقول می باشد همچون دعوای اثبات مالکیت و یا رفع مزاحمت و ممانعت از حق یا تصرف عدوانی و سایر حقوقی که در مورد ملک در دادگاهی مطرح می شود کا این مال در حوزه دادگاه واقع شده باشد حتی اگر خوانده در آن حوزه واقع نشده باشد.

مرجع رسیدگی به دادخواست اثبات مالکیت

برای اثبات مالکیت صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به پرونده، با توجه به نوع اموال متفاوت می باشد. در صورتی که مال غیرمنقول باشد اثبات مالکیت با دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول خواهد بود و اگر موضوع اختلاف مالکیت مال منقول باشد دادگاه صالح برای رسیدگی دادگاه محل اقامت مدعی علیه که مال منقول در تصرف اوست وجود دارد.

مدارک لازم برای تنظیم لایحه اثبات مالکیت
مدارک لازم برای تنظیم لایحه اثبات مالکیت

مدارک لازم برای تنظیم لایحه اثبات مالکیت

افرادی که قصد تنظیم لایحه اثبات مالکیت را خواهند داشت باید دقت داشته باشند که هر میزان مدارک قابل قبول تری را ارائه دهد استناد دادگاه به مدارک و صدور رای به نفع مدعی بیشتر خواهد بود اگر میخواهید اقدام به تنظیم لایحه اثبات مالکیت کنید پیشنهاد میکنیم از داخل لیست وکلای تهران از یک وکیل مشاوره بگیرید. مدارک لازم برای تنظیم لایحه اثبات مالکیت به صورت زیر می باشد:

مبایعه نامه یا قولنامه و یا سند عادی ملک برای اثبات ادعای مالکیت ضروری می باشد.

شهادت شهود بسیار در اثبات مالکیت موثر خواهد بود. به عنوان مثال شهودی که در زمان انجام معامله حضور داشته اند و یا در زمان پرداخت نیز حضور پیدا کرده اند بسیار به اثبات اینکه شما مالک ملک هستید کمک خواهد کرد.

اثبات تصرف شخص مدعی، تصرف شخص مدعی یعنی شخص سال ها در خانه ای زندگی کرده که فاقد سند رسمی است و خانه متعلق به شخص می باشد بنابراین با اثبات و مدارک تصرف می تواند مالکیت خود را احراز نماید مثلا ارائه فیش های گاز و برق و غیره که به نام شخص است و یا شهادت اهل محل باعت اثبات تصرف مالکیت خواهد شد.

مواد قانونی مورد نیاز برای تهیه لایحه اثبات مالکیت

لایحه اثبات مالکیت حاوی نکات حقوقی مختلفی است که در حالت عادی بسیاری از افراد از آن اطلاع ندارند. در روند دعاوی حقوقی مختلف مانند الزام به تنظیم سند رسمی بهترین راهکار آن است که از همان ابتدا به وکیل متخصص در این زمینه مراجعه کنید و جریان رسیدگی پرونده را به او بسپارید. وکیل اثبات مالکیت متخصص می تواند لایحه اثبات مالکیت را در کوتاه ترین زمان و به بهترین نحو ممکن آماده کند.

بر اساس ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد و املاک، همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید دولت فقط کسی را که ملک به اسم و ثبت شده و یا کسی که ملک مزبور به او منتقل شده باشد و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارث به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.

در این بخش نمونه تهیه لایحه اثبات مالکیت را برای شما عزیزان قرار داده ایم:

ریاست محترم شعبه ـــــــــــــ دادگاه حقوقی محاکم عمومیـــــــــــــــ

با سلام و احترام

جواز ناشی از یک برگ وکالت نامه ملصق به تمبر مالیاتی ضمن اعلام وکالت از جانب خواند آقای / خانم ـــــــــــــــــــ در موضوع کلاسه پرونده ـــــــــــــــــ به تاریخ رسیدگی ــــــــــــ ساعت ـــــــــــــــــــــــ .

به خواسته: اثبات مالکیت

همچنین مستندات زیر موجود می باشد:

۱) ــــــــــــــ

۲) ــــــــــــــ

۳) ــــــــــــــ

۴) ــــــــــــــ

به تاریخ رسیدگی ــــــــــــــــــــــــــــ ساعت ــــــــــــــــــــــــــــ موضوع کلاسه ـــــــــــــــــــــــــــ . لذا در مقام دفاع و تقدیم لایحه دفاعیه به استحضار جنابعالی می رساند، درخواستی که بیان شد به دلايلی که در ادامه به آن پرداخته شده است دارای برخی ایرادات شکلی بوده و همچنین در ماهیت نیز استدلال وکیل محترم خواها مخدوش می باشد. چرا که استدلال صحیح، معتبر و مستحکم دارای ۳ شرط اصلی ذیل می‌باشد:

۱) قطعیت و کلیت کبروی ۲) قطعي صغری ۳) استحصال نتیجه از کبروی و صغری.

أمور ثبتی جزو مسائل پیچیده حقوقی به شمار می روند که گستره بسیار وسیعی از مشکلات را نیز شامل می شوند. صرفا با مطالعه أصول و قواعد أمور ثبتی، نمی توان مشکلات حقوقی و ثبتی دادگاه ها را حل کرد. بنابرین، لازم است که در چنین أموری حتما از حضور یک وکیل ثبتی تهران در کنار خود بهره مند شوید.

بدون ایرادات شکلی:

اولا: ملک مورد ترافع دارای سابقه ثبتی به شماره پلاک ــــــــــــــــ می باشد. دعوی اثبات مالکیت در این فقره بر اساس رأی وحدت رویه ۶۷۲ دیوان عالی کشور منصرف از املاک دارای سابقه ثبتی است.

ثانيا: شخصی که موکل رقبه را به ایشان منتقل کرده است با هویت آقای ــــــــــــ طرف دعوی مورد نظر نمی باشد.

ثالثا: شخص منتقل اليه به عنوان معارض و ذینفع طرف دعوی لحاظ نشده است.

رابعا: طرح دعوی اثبات مالکیت با وجود نقض قرار اناطه ای که دعوی حاضر را تجویز نموده و همچنین سابقه ثبتی ملک فاقد توجیه قانونی می باشد. در نتیجه با اجازه حاصل از مبانی و اسباب موجهه که پیشتر بیان شد، نگارنده اعتقاد داشته که دعوی به نحو صحیح و قانونی به جریان نیفتاده است.

بنائاً به مراتب و معنونه در فوق

رسیدگی و در صورت عدم پذیرش ایرادات شکلی، در ماهیت اعطای فرصت مناسب جهت تقدیم دفاعیه ماهوی تحت استدعا است.

با تشکر و احترام فراوان

ارائه خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی یکی از مهمترین خدمات مرکز وکالت تهران است.

برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین ( از طریق شبکه های اجتماعی مانند  تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک ) فرم درخواست را در مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روز پر کنید تا وکلای پایه یک دادگستری بعد از بررسی پرونده با شما تماس بگیرند.

ماده 22 و 47 قانون ثبت اسناد و املاک: همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید، دولت فقط افراد زیر را مالک خواهد شناخت:
کسی را که ملک به اسم او ثبت شده است.
کسی که ملک مزبور به او منتقل شده باشد و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده است.
کسی که ملک مزبور از مالک رسمی ارثاً به او رسیده باشد.

وکیل اثبات مالکیت

ز آنجا که اثبات مالکیت کار بسیار پیچیده و پر دردسری خواهد بود داشتن یک وکیل برای انجام این امور و همینطور مشاوره گرفتن از یک وکیل اثبات مالکیت حرفه ای و کار بلد بسیار ضروری می باشد، وکیل اثبات مالکیت فردی آنشا به امورد اثبات مالکیت بوده و به تمامی شرایط و ضوابط مربوط به اثبات مالکیت آگاهی کامل داشته و میتواند مسیر و روند پرونده مورد نظر شما را آسان تر و بهتر کند.

رای دفاع از حقوق افراد در مواردی که مسائل مالی و دعاوی ملکی مطرح می شود حضور و کمک یک وکیل ملکی خوب در تهران می تواند بسیار کمک کننده باشد.

اگر به دنبال بهترین وکیل اثبات مالکیت در تهران هستید در این صفحه به شما کمک می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همه آنچه را که باید در مورد یک وکیل اثبات مالکیت بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اگر در حوزه اثبات مالکیت دچار مشکل شده اید، برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با مجموعه دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02144205912 و 09198183284

هزینه وکیل اثبات مالکیت

یک مبلغ ثابت به عنوان قیمت وکیل اثبات مالکیت یا حقوق وکیل اثبات مالکیت وجود ندارد. بلکه حق الوکاله وکیل اثبات مالکیت، طبق توافق طرفین و با توجه به موارد متعددی تعیین می شود. مثلا سابقه و تجربه وکیل اثبات مالکیت در تعیین میزان حق الوکاله موثر هستند و یا خدماتی که از طرف وکیل ارائه می شود در تعیین این میزان موثر هستند.

در صورتی که بخواهید از یک وکیل وکیل اثبات مالکیت، صرفا راهنمایی بگیرید، تنها لازم است که حق مشاوره را پرداخت کنید و نیازی به پرداخت حق الوکاله نخواهد بود.

طبیعتا، هزینه وکیل اثبات مالکیت با سابقه و مهارت وی رابطه مستقیم دارند.

پیشنهاد میشود: مقالات حقوقی رایگان

سوالات متداولاثبات مالکیت اسناد فاقد سابقه ثبتی چگونه است؟

طبق ماده ۳۷ قانون مدنی، نقل و انتقالات این املاک را مورد بحث قرار داده است. نقل و انتقالات قانونی چیزی نیست جز همان عقود تملیکی.اعتراض در اثبات مالکیت چگونه است؟

پس از انقضاء مواعد ۹۰ روز و ۳۰ روز هیچ اعتراضی پذیرفته نیست چه حقوقی و چه جزائی. جریان ثبتی تحت شرایطی قابل اصلاح یا ابطال است.مالک شدن شخص وارث بر اموال مورث چگونه است؟

مالک شدن شخص وارث بر اموال مورث از دو حالت خارج نیست: یا از طریق ارث یا از طریق وصیت.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا